Nu är det även min tur att ta itu med altanbyggandets ädla konst! 
Efter att ha läst typ allt i denna forumdel har jag gjort medföljande lilla ritning på regelverket. Skulle gärna uppskatta lite feedback från er som kan lite mer.
Trädäcket är tänkt att ligga i princip fritt på backen på betongplattor, något nergrävt så trallgolvet hamnar någon decimeter över gräsnivån.
Är det för klent med 145 mm reglar? Eller är det att ta i? Hur tätt bör jag lägga plattorna under bärlinorna?
Tänkte även sätta ett enkelt staket längs ena långsidan, räcker det att sätta fast stolparna i reglarna?
Efter att ha läst typ allt i denna forumdel har jag gjort medföljande lilla ritning på regelverket. Skulle gärna uppskatta lite feedback från er som kan lite mer.
Trädäcket är tänkt att ligga i princip fritt på backen på betongplattor, något nergrävt så trallgolvet hamnar någon decimeter över gräsnivån.
Är det för klent med 145 mm reglar? Eller är det att ta i? Hur tätt bör jag lägga plattorna under bärlinorna?
Tänkte även sätta ett enkelt staket längs ena långsidan, räcker det att sätta fast stolparna i reglarna?
Alla dina frågor handlar huvudsakligen om stabilitet...
Om du inte vill ha stymmelse till rörelse i däcket (att föredra) hade jag med din lösning med betongplattor fritt på backen lagt dessa kontinuerligt under bärlinorna, personligen hade jag nog flyttat in en bärlina i mitten och de två ovan ut med kanterna, dels som grund för fästa stolparna i, ffa för ökad stabilitet.
145 räcker som regel alledels utmärkt, jag hade dock minskat ner till cc40 i "reglarna" för att minska svikten. Hade lagt syllpapp mellan plattorna och bärlinan.
Avs stolparna beror detta på dimension, jag hade valt tryckt 70x70 och satt dem på 1200mm cc då blir stabilt och bra, fäst dem i basen (ev bärlinan om du flyttar ut den enl ovan) med franska.
Om du inte vill ha stymmelse till rörelse i däcket (att föredra) hade jag med din lösning med betongplattor fritt på backen lagt dessa kontinuerligt under bärlinorna, personligen hade jag nog flyttat in en bärlina i mitten och de två ovan ut med kanterna, dels som grund för fästa stolparna i, ffa för ökad stabilitet.
145 räcker som regel alledels utmärkt, jag hade dock minskat ner till cc40 i "reglarna" för att minska svikten. Hade lagt syllpapp mellan plattorna och bärlinan.
Avs stolparna beror detta på dimension, jag hade valt tryckt 70x70 och satt dem på 1200mm cc då blir stabilt och bra, fäst dem i basen (ev bärlinan om du flyttar ut den enl ovan) med franska.
hejsan clasH...
med tanke på att din altan ej blir så djup går det bra med 145, sj föredrar jag jämt 170 virke som golvreglar.
uthänget kan va runt 40 cm max med ditt 145.
plattorna under bärlinan kan du lägga 1 m mellan.
MEN, gör en kryssninga i bjälklaget i mitten så får du en extra bärlina...
räcket vet jag ej hur du ska ha det men bygg detta i 2 st 2"4" å låt den ena va 13 cm längre å sätt den långa på insidan vangeln.
sen monterar du 2 st 120x10 mm vagnsbult diagonalt å drar fast...
avståndet emellan delas in till lämpligt mått för ditt räcke...
hoppas detta gav dig lite nytta? mvh
estwing
med tanke på att din altan ej blir så djup går det bra med 145, sj föredrar jag jämt 170 virke som golvreglar.
uthänget kan va runt 40 cm max med ditt 145.
plattorna under bärlinan kan du lägga 1 m mellan.
MEN, gör en kryssninga i bjälklaget i mitten så får du en extra bärlina...
räcket vet jag ej hur du ska ha det men bygg detta i 2 st 2"4" å låt den ena va 13 cm längre å sätt den långa på insidan vangeln.
sen monterar du 2 st 120x10 mm vagnsbult diagonalt å drar fast...
avståndet emellan delas in till lämpligt mått för ditt räcke...
hoppas detta gav dig lite nytta? mvh
estwing
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Jag tycker det är så mycket lättare att i fall som det här att väga av 95*95 A-tryckta stolpar direkt på/ i grusbädd som bärlinor. Det gör ju inget om dom slagit sig, men inte skruv, så man kan få dom för småpengar på brägården. Undvik att kapa dom, lägg dom omlott istället.
På gräsmattan skriver du... Om du inte vill gå och dra upp grässtrår och ogräs ut ditt trädäck måste du gräva bort gräsmattan, lägga ut en duk och fylla på med makadam elelr något annat ogästvänligt.
Har en granne vars lilla frukostaltan är en långkörare. Han började med att lägga lite sten direkt på gräsmattan. Efter första säsongen var det rätt ojämnt och mycket gräs mellan plattorna. Så han tog bort dem, lade på lite sand för att jämna ut och lade på dem igen. Lika ojämnt efter nästa säsong och ännu mer växtlighet mellan plattorna. Då lade han ut ett trädäck ovanpå. Det tog inte många veckor innan växtligheten stack upp i springorna. Han börjar äntligen inse att han borde ha grävt ut ordentligt från början.
Har en granne vars lilla frukostaltan är en långkörare. Han började med att lägga lite sten direkt på gräsmattan. Efter första säsongen var det rätt ojämnt och mycket gräs mellan plattorna. Så han tog bort dem, lade på lite sand för att jämna ut och lade på dem igen. Lika ojämnt efter nästa säsong och ännu mer växtlighet mellan plattorna. Då lade han ut ett trädäck ovanpå. Det tog inte många veckor innan växtligheten stack upp i springorna. Han börjar äntligen inse att han borde ha grävt ut ordentligt från början.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
TS skriver ju att han ska ha det ngt nergrävt
no problem således?
Okej, tror jag förstår. Men då måste jag lägga plattor där under i mitten också då? På varje "40-regel" ? Det var det jag tänkte slippa undan genom att lägga en tredje i mitten. De andra två ligger ute i kanterna nu, ritningen stämmer alltså inte alls längre...estwing skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden