6 373 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Klinker eller trätrall?
Hej!
Håller på med en utbyggnad därute, ën stor altan med bostadsrum under. Dagens gäster kommenterade vårt val att ha frostsäker klinkers på altangolvet att det kan bli för varmt att gå på det på sommaren och för kallt under våren/hösten. Altanen ligger åt syd/väst så solen ligger på ordentligt när den väl är framme. Våra gäster tyckte att trätrall vore skönare för fötterna. Håller ni mera erfarna husbyggare med våra gäster? Vår idé med klinkers är att det skulle vara enklare att underhålla (närmast underhållsfritt) än en trätrall...
Tacksam för era kloka råd!
Håller på med en utbyggnad därute, ën stor altan med bostadsrum under. Dagens gäster kommenterade vårt val att ha frostsäker klinkers på altangolvet att det kan bli för varmt att gå på det på sommaren och för kallt under våren/hösten. Altanen ligger åt syd/väst så solen ligger på ordentligt när den väl är framme. Våra gäster tyckte att trätrall vore skönare för fötterna. Håller ni mera erfarna husbyggare med våra gäster? Vår idé med klinkers är att det skulle vara enklare att underhålla (närmast underhållsfritt) än en trätrall...
Tacksam för era kloka råd!
Klinkers upplevs som betydligt kallare och varmare än trätrall så där håller jag med era gäster. Utomhus skulle jag föredra trä framför klinkers/sten på en uteplats där man ska gå och sitta, det blir både temperatur- och känslomässigt trevligare som jag ser det.
Tryckt virke kräver inte så mycket underhåll heller.
Tack för dina tankar. Jag kan hålla med om att vi riskerar ett alldeles för varmt golv på sommaren och kallt resten av året. Vi bor i ett gult tegelhus, och vi tänkte egentligen att klinkergolv är snyggare ihop med det gula teglet men trä är ju faktiskt inte så dumt det heller... Det skall vi ändå ha nere på marken runt poolen. Där tänkte vi oss brunimpregnerat trä, så vi kanske kan ta det som tema upp på altangolvet också... Vi får nog ta och fundera en omgång till innan vi bestämmer oss. Tack igen!
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Men i länder som i princip bara har varmare klimat så väljer man alltid klinker och det funkar. Tror det skulle kännas konstigt med en tryckt altan i Grekland. Vad jag menar är att vi är påverkade av vår omgivning och i Sverige så är det norm med träaltan. Om ni planerar att glasa in senare så är klinker att föredra. Map underhåll så tycker jag iallafall att underhållet på min träaltan är klart större än klinkergolvet i tvättstugan.Jan-Å skrev:Klinkers upplevs som betydligt kallare och varmare än trätrall så där håller jag med era gäster. Utomhus skulle jag föredra trä framför klinkers/sten på en uteplats där man ska gå och sitta, det blir både temperatur- och känslomässigt trevligare som jag ser det.
Jo vi har också mer underhåll på altanen utomhus än i tvättstugan inomhus 

Jag har suttit på sten/klinkerslagda uteplatser i både Grekland och Egypten, skulle föredragit trä där också faktiskt
Men det finns för/nackdelar med båda och visst en tryckt altan måste underhållas då och då.
Jag har suttit på sten/klinkerslagda uteplatser i både Grekland och Egypten, skulle föredragit trä där också faktiskt
Men det finns för/nackdelar med båda och visst en tryckt altan måste underhållas då och då.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Med tanke på den mycket mer långvariga och tryckande hettan i tex Grekland så hade nog träet torkat sönder på nåt år eller två...
Det är väl en kostnadsfråga för t.ex. grekerna att ha trätrall. Det blir liksom "exklusivt" för dem att ha trä som importeras från Norden... De har inte så mycket träd som fungerar till trall själva så det blir mer naturligt för dem att ha stengolv.
Kan berätta för er att vår byggkille var och tittade förbi igår, han tyckte också att trätrall vore det bästa. Då var det bestämt för den delen för oss. Trätrall av bruntryckt trä.
Nu brottas vi istället med nästa fråga, var får vi tag på bandplåt, ev. plåtslagare som skulle kunna täcka över betonggolvet innan vi reglar upp för trätrallen..och vad kostar det normalt för ca 45 kvadratmeter altan? Jag får väl fixa en ny tråd i denna fråga. Och även googla runt lite förstås.
Kan berätta för er att vår byggkille var och tittade förbi igår, han tyckte också att trätrall vore det bästa. Då var det bestämt för den delen för oss. Trätrall av bruntryckt trä.
Nu brottas vi istället med nästa fråga, var får vi tag på bandplåt, ev. plåtslagare som skulle kunna täcka över betonggolvet innan vi reglar upp för trätrallen..och vad kostar det normalt för ca 45 kvadratmeter altan? Jag får väl fixa en ny tråd i denna fråga. Och även googla runt lite förstås.
Vi har denna sten och den är mycket lätt underhållen och blir lagom varm på sommaren.
http://www.benders.se/Mark/Marksten/LabyrintAntik.aspx
http://www.benders.se/Mark/Marksten/LabyrintAntik.aspx
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Som ni säger har man ju i stort sett alltid sten på uteplatser i varmare länder men å andra sidan ser man ju mycket sällan uteplatser i direkt solsken där heller. Att sitta ute i solen och äta tycker man ju är mycket märkligt där nere...
Har också funderat på att skippa trädäcket och gå på klinkersgolv.
Har också funderat på att skippa trädäcket och gå på klinkersgolv.
Klicka här för att svara