22 119 läst ·
9 svar
22k läst
9 svar
Kommer grillen att explodera?
Hej.
Är nybliven ägare till en gasolgrill från Landmann och blir lite konfunderad över förvaringen av gasolflaskan. Under grillen finns ett stort utrymme, dock är öppningen vänd mot baksidan. Var tvungen att kolla monteringsanvisningen flera gånger, men även bilder på hemsidan visar att jag har monterat rätt. Tanken måste alltså vara att man förvarar gasolflaskan här, eller? Men jag vill minnas att jag någonstans har läst att man inte får (eller bör?) förvara gasolflaskan under grillen. Kan någon vänlig själ bringa klarhet i vad som gäller?
Modellen är följande:
http://www.landmann.se/gasolgrillar/gasgrillvagn/12747/flatbed-eco
Är nybliven ägare till en gasolgrill från Landmann och blir lite konfunderad över förvaringen av gasolflaskan. Under grillen finns ett stort utrymme, dock är öppningen vänd mot baksidan. Var tvungen att kolla monteringsanvisningen flera gånger, men även bilder på hemsidan visar att jag har monterat rätt. Tanken måste alltså vara att man förvarar gasolflaskan här, eller? Men jag vill minnas att jag någonstans har läst att man inte får (eller bör?) förvara gasolflaskan under grillen. Kan någon vänlig själ bringa klarhet i vad som gäller?
Modellen är följande:
http://www.landmann.se/gasolgrillar/gasgrillvagn/12747/flatbed-eco
Rent logiskt så stiger ju värmen sägs det men efter vad jag vet så värms det neråt med 
Frågan är HUR varmt det blir under och om slangen har en chans att ligga emot dom varmare delarna?
Har med gasolgrill men utan namn och jag har flaskan bredvid då det är det enda som fungerar just här.
Aldrig kollat hur varmt det blir under grillen.
Testa och se?
Förslagsvis med flaskan utanför då
Frågan är HUR varmt det blir under och om slangen har en chans att ligga emot dom varmare delarna?
Har med gasolgrill men utan namn och jag har flaskan bredvid då det är det enda som fungerar just här.
Aldrig kollat hur varmt det blir under grillen.
Testa och se?
Förslagsvis med flaskan utanför då
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja det är tanken. När du använder gasolen sker förångning från flaskan genom att den "snor" värme från omgivningen. Flaskan blir alltså kallare vid drift. Dessutom finns garanterat ett strålningsskydd mellan grillbädden och flaskförvaringen. Slutligen har svensktillverkade gasolflaskor ett sprängbleck så att de inte kan explodera. Notera att alla vanliga modeller ska förvaras stående för att sprängblecket ska fungera.
Tror inte de behöver vara orolig. Lägg en hand på flaskan efter en grillning och känn temperaturen och var noga med täthetskontroll av slangen och slangklämmor.
Tror inte de behöver vara orolig. Lägg en hand på flaskan efter en grillning och känn temperaturen och var noga med täthetskontroll av slangen och slangklämmor.
Det där ställer jag mig ytterst tveksam till. Det finns dock ett annat skäl till att förvara gasolflaskor stående.norrbottenstorpet skrev:
En liggande, öppen flaska släpper ut vätska i stället för gas. Den brännbara mängden blir därför mångfaldigt större och flaskan en riktig eldkastare.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nåja, jag kan sträcka mig till att det finns många OM i ekvationen, men det finns en teoretisk chans för kärlsprängning om evakuringsventilen jobbar mot vätskefasen. Men nu talar vi långvarig kraftig uppvärmning som tillför energi och därmed ökar trycket mer än vad tryckavlastningen klarar av att avlasta eftersom den blir i princip icke fungerande vid utflöde i vätskefasen. Gasens partialtryck ger ett konstant tryck i gasfasen (nåja det finns vissa kylningseffekter också, men hyfsat konstant) och därmed minskar inte trycket för än att avlastningsventilen kommer i gasfasen, förutsatt en given temperatur. Eldkastareffekten du beskriver, som också är ett faktum, lär inte minska flaskans omgivningstemperatur direkt heller. Så jag vidhåller, för att vara fullt funktionella ska gasolflaskor av typen P11 PK10 osv stå upp. Men det finns också dem som är tillverkade för liggande montage, t.ex. på en gasoldriven truck. De är ovanliga i konsumentled.Nyfniken skrev:
Vi ska inte skrämma upp TS, det är mer eller mindre sannolikhet noll för dessa scenarier. Låt flaskan stå upp bara!
Täthetprovning kan också göras med läckagespray.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Linde gas beskriver det i skriften gasflaskor i brand se sid 9 http://issuu.com/hla389/docs/gasflaskor_i_brand?mode=window&pageNumber=1
Bara för att klargöra lite: Sverige är ett av de få länder där man INTE får förvara gasolflaskor under grillen! Detta finns att läsa bland annat här: http://myaga.se/gasol/sakerhet
Om man googlar så hittar man fler länkar. Tog nämligen reda på detta då jag köpte min grill i somras
//JP
Om man googlar så hittar man fler länkar. Tog nämligen reda på detta då jag köpte min grill i somras
//JP
Det står ju att gasolflaskan inte får förvaras under en het grill. Men efter empiriska tester vet jag att flaskan blir varmare av att stå bredvid grillen i solen än att stå under grillen när den går på full effekt. Därför låter jag den stå under, känns både praktiskt och säkert.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
AGA är kunniga på gasol. Det kan vara klokt att följa deras råd. Jag säger inte emot dem, mycket nära en HET yta är olämpligt. Men samtidigt är inte AGA någon reglerande myndighet det är ett företag. Lagrummet är lagen om brandfarliga och explosiva varor, motsvarande förordning och de föreskrifter som myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger ut (tidigare sprängämnesinspektionen, tidigare räddningsverket). Se t.ex. föreskriften om gas i lösa behållare.
"Uppvärmning och öppen eld4.1.4 Antändbart material får inte finnas i farlig mängd där brandfarlig gas hanteras. Gasflaska får inte vara placerad så att risken för eller skadan av brand och explosion
ökar väsentligt genom närhet till andra gasflaskor eller till andra brandfarliga varor. Behållare får inte utsättas för farlig uppvärmning.
Öppen eld eller gnistor får inte förekomma i farlig närhet av behållare."
Med andra ord handlar det om att definiera farlig uppvärmning samtidigt som det är viktigt att behålla sitt sunda förnuft.
"Uppvärmning och öppen eld4.1.4 Antändbart material får inte finnas i farlig mängd där brandfarlig gas hanteras. Gasflaska får inte vara placerad så att risken för eller skadan av brand och explosion
ökar väsentligt genom närhet till andra gasflaskor eller till andra brandfarliga varor. Behållare får inte utsättas för farlig uppvärmning.
Öppen eld eller gnistor får inte förekomma i farlig närhet av behållare."
Med andra ord handlar det om att definiera farlig uppvärmning samtidigt som det är viktigt att behålla sitt sunda förnuft.
Klicka här för att svara