börjar planera lite för kommande altanbygge och var helt inställd på plintar men på bygghandeln rekomenderade dom att gräva ur lite o lägga singel sen platta att ställa stolparna på.Lite mer jobb med plintar men borde vara enklare sen när man monterat stolpar och ska börja med ramen runt stolparna.jaja frågan är om det det inte är säkrare med plintar förutsatt att jag sätter dom tillräckligt djupt än med betongplattor på marken mot sättningar .vilket förespråkar ni som byggt o kan?

Gräv ner till frostfritt packa singel att ställa plintar på gärna 70 cm,men dom är tunga,sen är det lätt att fästa
stolpar eller bärlinor

Och absolut inte stolpar direkt på plattor !!

glömde skriva att någon slags tjärpapp skulle ligga mellan stolpen och plattan. Får nog bli plintar!

sxr skrev:
glömde skriva att någon slags tjärpapp skulle ligga mellan stolpen och plattan. Får nog bli plintar!
Ja tjärpappen gör ingen nytta där reng o rusk följer stolpen ner pappen blir blöt på ovansidan o fukt går in i stolpen

Plint är helt klart det bästa men använd inte singel, grunda med 8/16 makadam istället.

Jag skulle också gissat på plintar. Men har fått exakt samma råd från flera bygghandlar. Att plattor är lika bra som plintar och blir enklare. Så min fråga är väl varför hävdar folk att plintar är bättre?
För om det gäller tjälskjutning så tror jag inte det är något bättre med plintar än plattor.
Isf ska plintarna vara isolerade och det är ju ett väldigt stort jobb.

Sen tror inte jag det är något problem att lägga bärlinor på plattor med tjärpapp mellan. Det tror jag är vanligt att man gör så.

Onödigt arbete med plintar.
Tror ni att det ska flyga iväg?
Går lika bra med plattor/block.
En krypgrund tex är ju praktiskt taget samma grundläggning.

Byggt min 85 kvadrat stora altan på plattor. Grävde ner 30 cm, markduk, 8/16 sedan gamla 40*40 dansk sjöstens plattor som jag la upp och ner, papp sedan reglarna. Det blir ju några ton som ligger och trycker när det e klart. Så det lär inte hända något.

Opps! Hade lite flis innan plattorna också

Om marken kring altan är orörd på längre tid och inte sank så funkar det garanterat med plattor.
Om du inte vill lägga "vanlig" imp på stenen så köp den som är klassad för bryggor då så klarar den iaf många år framöver.

mekkarn skrev:
Jag skulle också gissat på plintar. Men har fått exakt samma råd från flera bygghandlar. Att plattor är lika bra som plintar och blir enklare. Så min fråga är väl varför hävdar folk att plintar är bättre?
För om det gäller tjälskjutning så tror jag inte det är något bättre med plintar än plattor.
Isf ska plintarna vara isolerade och det är ju ett väldigt stort jobb.

Sen tror inte jag det är något problem att lägga bärlinor på plattor med tjärpapp mellan. Det tror jag är vanligt att man gör så.
Plint eller platta hänger ju på om du ska bygga en altan eller terass.
Tjälskjutning får man definitivt med plattor då du i princip kan vara säker på att det finns någon dm tjäle i marken i hela Sverige.
Risken är dock väldigt liten i båda fallen att det orsakar något reellt problem.

Tjälskjutning får du med plattor, men lika mycket med plintar om dom inte är isolerade.
Det var vad jag försökte säga:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.