Hej!
Kom över ett rökskåp för en billig penning av denna modell
http://www.bbqworld.se/rokar/cook-king/smoker-small.html

Jag är inte helt 100 på var man placerar rökspånet. Den här har ju en korg för briketter (eller dyl) samt en lägre skål som är benämnd "droppskål". På en del sidor verkar det som man lägger spånet direkt på briketterna, vissa slår in dem i aluminiumcigarrer med hål i och lägger på briketterna. En del lägger spånet i vad de benämner "spånskål". Innebär det i droppskålen?
Jag fick för mig man skulle ha en skvätt med vatten i droppskålen just för att fett inte ska bränna fast.

Nån som har tips på sida/affär där man kan köpa rökspån för bra peng?

I den konstruktionen tror jag på foliepaketet eller en gammal plåtburk eller liknade i botten.
Tänk på att inte elda med briketter eller liknade då dom kommer smaksätta köttet.

Om du bara ska provröka till en början så brukar välsorterade matbutiker och järnaffärer med grillar ha spån och träflis.
När/om du fastnar så kan du köpa större säckar senare.

Vad ska man ha som värmekälla då om inte briketter i en sådan här?

Vad bör man ha för ved i så fall? I veboden har vi blandat med gran, tall och björk. Gran och tall innehåller väl garvsyra som inte är bra.

Björk och likande lövträd fungerar bra, iaf i familjens rök.

Såg att ek internationellt sett är vanligas träslaget för rök. Spelar det någon roll om trät är färskt eller gammalt? Har ett antal ekstockar liggande sedan några år tillbaka. Går det att hyvla av från dessa tro?

Svärfar har en sån där elektrisk grillvante man kör ner i kolen när man ska tända. Han har sedan kopplat på en reostat så han kan reglera värmen. Funkar faktist bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.