4 324 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Ogräs i stenläggning
Nån som har testat å bränna ogräs med gasolbrännare och vet nåt bra ställe att köpa brännar munstycke mm på?
Köpte en värdelös på Lantmännen. Ser ut som en käpp med en 60ml gasolflaska på. Skräp var det. Inget flås alls.
Swedol har ett från Rimac som ser rejält ut, avsett för tex P10 flaska. Kostar ca 700kr,och så behövs en slangbrottsventil för 300kr. Och givetvis gasol + flaska för ca 1100kr.
Nån som testat detta? Är ju värt pengen om det bara funkar ordentligt.
Köpte en värdelös på Lantmännen. Ser ut som en käpp med en 60ml gasolflaska på. Skräp var det. Inget flås alls.
Swedol har ett från Rimac som ser rejält ut, avsett för tex P10 flaska. Kostar ca 700kr,och så behövs en slangbrottsventil för 300kr. Och givetvis gasol + flaska för ca 1100kr.
Nån som testat detta? Är ju värt pengen om det bara funkar ordentligt.
Jag har sjöstenplattor som det växer ogräs mellan. Men största problemet är mossa som trivs mellan sjöstenarna och som är mycket svårt att få bort. Jag har använt högtryckstvätt med kortvarigt resultat. Funderar på om gasolbrännare skulle fungera bättre på mossan? Exempelvis Biltemas.
2 stora gasflaskor medföljer??esox71 skrev:
Tror inte vi pratar om samma prylar.
Den typen av brännare jag är ute efter drivs med tex PK10 eller P11 eller motsvarande.
Den du menar drivs väl med typ 60ml engångsflaska? Eller finns det nån annan typ som jag missat??
Jag kör bort skräp mellan plattorna med grästrimmern. Jag har en större McCulloch röjsåg/trimmer och med tråd på flyger skiten och mossan mellan plattorna med ett kick. Nackdelen är att det går åt rätt mycket tråd men det är klart värt det jämfört med att skrapa eller sprätta ner hela gården med högtrycken (som ändå inte fungerar riktigt bra).Henri skrev:
Mja med stora menar jag "stora" engångsflaskor. De ligger väl på ~300ml gissar jag. Så det var nog inte vad du var ute efter inser jag när jag googlar på dina monsterflaskor.jordraketen skrev:
Ett förtydligande: Det är inte mossan mellan sjöstenplattorna som är problemet, utan mossan som växer mellan de många små stenarna på plattorna. Kanske skulle en gasolbrännare fungera bättre och mer långvarigt än högtryckstvätt. Eventuellt i kombination med varandra.anders07 skrev:
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden