Nån som har testat å bränna ogräs med gasolbrännare och vet nåt bra ställe att köpa brännar munstycke mm på?
Köpte en värdelös på Lantmännen. Ser ut som en käpp med en 60ml gasolflaska på. Skräp var det. Inget flås alls.
Swedol har ett från Rimac som ser rejält ut, avsett för tex P10 flaska. Kostar ca 700kr,och så behövs en slangbrottsventil för 300kr. Och givetvis gasol + flaska för ca 1100kr.
Nån som testat detta? Är ju värt pengen om det bara funkar ordentligt.

Atom skrev:
Har testat många. Biltemas var bäst.
Skapar högst temperatur.
[länk]

Ok. Vilka andra har du testat då som du anser vara sämre??

Jag har sjöstenplattor som det växer ogräs mellan. Men största problemet är mossa som trivs mellan sjöstenarna och som är mycket svårt att få bort. Jag har använt högtryckstvätt med kortvarigt resultat. Funderar på om gasolbrännare skulle fungera bättre på mossan? Exempelvis Biltemas.

Hornbach har en som liknar Biltemas. Följer med 2 stora flaskor gas också om man köper ett kit. Har funkat bra för mig. Var billigt också, kommer inte ihåg exakt pris.

Ska försöka filma lågan...
Biltemas är den enda (av de jag testat) som duger till hårdlödning. Den blåser elden.
Lite svårt att förklara.

esox71 skrev:
Hornbach har en som liknar Biltemas. Följer med 2 stora flaskor gas också om man köper ett kit. Har funkat bra för mig. Var billigt också, kommer inte ihåg exakt pris.
2 stora gasflaskor medföljer??
Tror inte vi pratar om samma prylar.
Den typen av brännare jag är ute efter drivs med tex PK10 eller P11 eller motsvarande.
Den du menar drivs väl med typ 60ml engångsflaska? Eller finns det nån annan typ som jag missat??

Henri skrev:
Jag har sjöstenplattor som det växer ogräs mellan. Men största problemet är mossa som trivs mellan sjöstenarna och som är mycket svårt att få bort. Jag har använt högtryckstvätt med kortvarigt resultat. Funderar på om gasolbrännare skulle fungera bättre på mossan? Exempelvis Biltemas.
Jag kör bort skräp mellan plattorna med grästrimmern. Jag har en större McCulloch röjsåg/trimmer och med tråd på flyger skiten och mossan mellan plattorna med ett kick. Nackdelen är att det går åt rätt mycket tråd men det är klart värt det jämfört med att skrapa eller sprätta ner hela gården med högtrycken (som ändå inte fungerar riktigt bra).

jordraketen skrev:
2 stora gasflaskor medföljer??
Tror inte vi pratar om samma prylar.
Den typen av brännare jag är ute efter drivs med tex PK10 eller P11 eller motsvarande.
Den du menar drivs väl med typ 60ml engångsflaska? Eller finns det nån annan typ som jag missat??
Mja med stora menar jag "stora" engångsflaskor. De ligger väl på ~300ml gissar jag. Så det var nog inte vad du var ute efter inser jag när jag googlar på dina monsterflaskor.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Tydligen hade jag fel med. Nu efter att ha googlat ...

anders07 skrev:
Jag kör bort skräp mellan plattorna med grästrimmern. Jag har en större McCulloch röjsåg/trimmer och med tråd på flyger skiten och mossan mellan plattorna med ett kick.
Ett förtydligande: Det är inte mossan mellan sjöstenplattorna som är problemet, utan mossan som växer mellan de många små stenarna på plattorna. Kanske skulle en gasolbrännare fungera bättre och mer långvarigt än högtryckstvätt. Eventuellt i kombination med varandra.

C
Om det är mossan på stenarna som skall bort kan du strö vanlig soda på stenarna, lite regn på och så dör mossan bort pga helt fel pH värde för dem.

Eller bensaltensid eller vanlig salt?

Ett sätt är att ta fram den stora kastrullen i med vatten och grovsalt, koka upp sen i en spruta o kör på ;) borde ta mossa med?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.