Hej,
Har precis påbörjat mitt första lilla byggprojekt. Har färdigställt trappan men vet inte hur jag ska fästa den på ett säkert sätt. Tanken var först att klä in hela trappan och göra den flyttbar men får inte till det på något snyggt sätt och vi gillar hur trappan ser ut nu. Bifogar en bild nedan.
Räcker det med att fästa den i altanen nedtill med vinkelbeslag? Speciell skruv?
Måste jag in och fästa i väggen upptill också? I så fall med vad och hur?
Tacksam för hjälp.
Har precis påbörjat mitt första lilla byggprojekt. Har färdigställt trappan men vet inte hur jag ska fästa den på ett säkert sätt. Tanken var först att klä in hela trappan och göra den flyttbar men får inte till det på något snyggt sätt och vi gillar hur trappan ser ut nu. Bifogar en bild nedan.
Räcker det med att fästa den i altanen nedtill med vinkelbeslag? Speciell skruv?
Måste jag in och fästa i väggen upptill också? I så fall med vad och hur?
Tacksam för hjälp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Skruva dit ett par rejäla vinkeljärn i väggen och fäst på insidan av vangstyckena om det går.
Du kan alternativt skruva en rejäl regel på väggen precis under det översta trappsteget och sen skruva utifrån genom vangstyckena och in i regeln.
Du kan alternativt skruva en rejäl regel på väggen precis under det översta trappsteget och sen skruva utifrån genom vangstyckena och in i regeln.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte ordna stöd ner till "altangolvet" även för den övre delen av trappan.
Så att den blir helt fribärande alltså. Så behövs inga ingrepp i husväggen.
Då kan också trappan flyttas undan vid behov (rengöring/reparation/inoljning).
Så att den blir helt fribärande alltså. Så behövs inga ingrepp i husväggen.
Då kan också trappan flyttas undan vid behov (rengöring/reparation/inoljning).
Jag löste min "tillfälliga" trappa till källaren med en list/kloss som låser nedtill så den inte kan glida bakåt. Kan den inte åk bak så kan den heller inte åka nerKnockOnWood skrev:
Sitter bom fast och kommer ingenstans.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden