Hej,

Håller på och ska bygga ny altan. Det är mitt första altanbygge så det kommer nog en del frågor längs vägen. Har försökt läsa på här och kollat diverse beskrivningar på framförallt YouTube men har lite kvarstående funderingar. Börjar med att beskriva aktuellt läge därefter mina första frågor.

Den befintliga altanen har stått åtminstone sedan 80-talet på betongplattor. Eftersom delar av virket var fuktskadat, markarbetet under såg tveksamt ut, altanen ska byggas ut i samtliga riktningar inklusive höjas har jag rivit hela den tidigare altanen.

Huset ligger på en sluttande tomt och altanen kommer gå upp mot sluttningen. Planen är att bygga altanen 10,6 x 4 (längs hela huset) och 3 x 7 meter (runt det högra hörnet). Eftersom altanen kommer ligga nära marknivå planerar jag bygga den i huvudsak på plattor men där den går runt hörnet kommer den vara 80 cm över mark och jag planerar därför sätta plintar där. Nuvarande altan har stått bra på plattor i många år men det marken ser vansinnigt ojämn ut under så jag tänkte gräva och jämna ut innan jag lägger plattor för den nya altanen.

Den tidigare altanen har en bärlina skruvad mot tegelfasaden, men det är en hyfsad bit under golvnivå så jag tror att det borde vara betong från suterrängplan under. Jag tänkte höja den nya altanen till ungefär golvnivå inomhus.

Mina första frågor är:

- Är det okej att kombinera plattor och plintar eller finns några risker med det?
- Bör jag fylla ut med något efter att ha grävt ut för altanen? Markduk? Grus?
- Bärlinan mot huset - om jag fäster den i samma höjd som nuvarande men vill höja altanen kan jag lägga reglarna ovanpå istället för med balkskor eller ska jag ta en bredare bärlina och fästa i nederkant?

• Tomt vid tegelhus med markarbete för ny altan, täckt med plastduk. Huset har brun tegelfasad och omgivande gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Går bra att blanda plintar och stödben på marksten/plattor.

Många förordar markduk och makadam på för att slippa ogräs, men ofta räcker det med bara altanen eftersom trallen hindrar i princip allt från solljus att komma ner till marken. Så då växer det inget. Lite smaksak och blandade erfarenheter från många. Ser inte riktigt varför du ska jämna ut marken dock? Även om den är ojämn så löser det sig med olika längd på stödbenen. Risken med att fylla upp med jord där det ev är lägre är att det sjunker och sätter sig, om du sen lägger marksten på det.

Det går bra att lägga skruvreglarna ovanpå bärlinan också. Fördelen med balkskorna är att man lättare kan justera varje skruvregel i våg. Tipset är att låta befintlig bärlina sitta kvar i huset (om den är i bra skick) och sen skruva på en till utanpå som du bara fäster i bärlinan. Betydligt lättare att få den yttre helt i våg.

Tack för snabbt och bra svar. Tror min tanke med att jämna ut marken kanske är mer estetisk än funktionell. Och att jag tänkte att man vill lägga duk och makadam under hela altanen. Just nu ligger nån slags plast lite huller om buller och det är gropar och högar om vartannat. Sen är ju delar befintlig gräsmatta som jag antar att jag bör gräva bort.

Bärlinan ser väl okej ut, men behöver ju förlängas i bägge riktningar. Tänkte nytt virke men befintliga skruvar men det kanske är smidigare att sätta utanför och komplettera med klossar på utbyggnaden?

Har ingen ambition att överarbeta men vill absolut inte bygga nått som inte håller.

• Träbalk fäst vid en tegelvägg ovanför plast och ojämn mark med rör och löv omkring.
    Skapa konto
  • Närbild på en grund med träbjälkar och tegel, där plast och isoleringsmaterial syns i marknivå. Träet och plasten är slitna och dammiga.
    Skapa konto
  • Plast över jord med ojämnheter, stenar och pinnar, omgiven av grus och torra löv, som en del av ett förberett byggområde för en altan.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med orange snöre markerar område, tegelhus i bakgrunden, stege lutad mot väggen, stenar och markskydd syns.
    Skapa konto
K
Hur långt behöver du förlänga för utbyggnaden där det inte är bärlina? Jag hade låtit den befintliga sitta och sen skruvat dit en ny utanpå. Som går vidare utanför utbyggnaden men där sätter man stödben på marksten.

Åt bägge hållen. Cirka 4 meter längs huset där det nu är stenplattor och 3 meter utanför huset på andra sidan, då med plintar.

K
Då kan du ju ta en 5,4m och fästa drygt 1,5-2m i befintlig bärlina och sen på marksten vid utbyggnaden och plintar ut på öppna ytan

Tack för rådet. Skruvade loss bärlinan under förarbetet och den såg lite sämre ut på insidan så sätter nog en ny. Den befintliga var fäst med en expander i murbruket mellan plattorna Dessa satt inte så bra och är väl tveksamt tillvägagångssätt.

Men nu funderar jag på hur jag bäst ska fästa bärlinan mot fasaden. Den kommer att ligga med ovansida 20 cm över underkant på golvbjälklaget i betong som jag inte riktigt kommer åt att mäta men som verkar vara ~12 cm. Tänkte nog använda 45x170 (alt. 195). Kan då antingen fästa djupt i betong (men ligger ju minst 10 cm in) eller fästa i tegel (då rimligen inte i fogen om jag förstår rätt). Vad är lämpligt och vad är lämplig skruv/plugg?

• Murverk med ett borrhål i en fog mellan tegelstenar; ytstruktur av murbruk och tegel syns tydligt.
    Skapa konto
  • Tegelvägg med murbruk mellan plattorna, ett lodrätt måttband som visar 20 cm och en kvadratisk, ventilerad metallplåt i nederkant.
    Skapa konto
  • Rostig expanderbult på betonggolv, tagen ur en bärlina i murbruk.
    Skapa konto
K
Rimligaste är ändå att inte fästa i fasaden öht

• Gilla
reez
  • Laddar…
Alltså lägga inre bärlinan på plattor/plint istället?

Problemet med det (kanske) är att halva längden av huset har frigolitplattor på marken som går kanske 50 cm ut och inte känns som särskilt lasttåliga.

K
Ja, marksten eller plint under bärlinan istället. Går bra att lägga markstenen 50cm ut från fasaden, det överhänget klarar dina skruvreglar

Topp. Tack för snabbt svar! Bör jag gå upp till 195 då eller kan jag fortsätta med 170 som planerat?

K
Det beror helt på vad du har för avstånd mellan bärlinorna och mellan markstenen. Och vad du får in för fötter/stödben under bärlinan. Bauhaus tar 5kr mer per lpm för 195, så det handlar om 50-60kr totalt för den bärlinan så pengamässigt är det ju i princip samma sak.. Brukar vara bärlinor i mitten som får mer belastning än de i ytterkanterna.

Jag vägrade fästa bärlina i fasaden och lät gjuta plintar ca 50 cm från fasaden, cc 180 cm

170 x 45 och skruvreglar 145 x 45.
Kortlade men tror nog att trallen 28x145 hade låst konstruktionen tillräckligt.

Går längs med två sidor av huset och är ca 130 kvm. Klippstabil.

Tack! Nu kommit igång med bygget. Får inte riktigt plats med kryssbjälklag höjdmässigt. Har 45x170 reglar med spännvidd 380 så tänkte stötta med platta och stödben på mitten. Har satt balkskor mot bärlinan mot huset. Tänkte stötta med plattor och träben alternativt plastfötter på mitten och dra en rad kortlingar här. Den yttre bärlinan ska vila på plattor med max 2 meters mellanrum. Funderar lite över infästningen här. Kanske lurad av Essves marknadsföring men ET-T verkar smidigt kontra balkskor, nån som har erfarenhet av det?

Tar gärna kritik på konstruktionen och tips på förbättring.

(Bilderna är lite mitt i med endast temporär stabilisering uttill, endast ett stödben och en kortling och ingen papp under benen än)

• Träkonstruktion med reglar och stödben på betongplatta, temporärt stabiliserad med snöre och skruvar, omgiven av grus.
    Skapa konto
  • Träregelstomme under konstruktion på grusunderlag, med temporära stöd och balkskor synliga. Gräsmatta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
K
ET-T är sjukt smidiga och går lite snabbare än balkskor. Inte minst i utrymmen där det är lite meckigt att få dit balkskor eller vinkeljärn. Vilken som man använder är således lite smaksak och beroende på varje situation. Inget att anmärka på rent hållfasthetsmässigt. Kom bara ihåg att de inte ska skruvas horisontellt utan med en vinkel på ca 30 grader för att ge maximal styrka

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.