Hej

Vi tänkte sätta igång med årets projekt, en pergola. Vi har altan i söderläge och bor på västkusten vilket innebär en hel del starka vindar.

Vi har en altan på ca 40 kvm och tänkte täcka hela altanen med pergolan. Vi har tänkt att fästa bärlinor med balkskor i fasaden, dimension 145*45. Stolpar ner i marken blir 3 st 145*45 som vi skruvar ihop (känns rejält och bra)
Sen vill vi ha stående jalusier/lameller (plankor) 95*22 som vilar på lister 45*45 på varje bärlina 145*45 . Kanske utöka med några fler stöttor längs med. Vi vill inte ha några utstickande reglar utan vill hålla det rakt och enkelt.

Vi skall ha lamellerna ganska tätt (ca 20 cm emellan) närmare fasaden för att sedan glesa ut dom allteftersom.

Har surfat runt några timmar och hittat jättefina liknande pergola men inte en enda visar hur i allsindar de har gjort. Man vill ju ha byggbeskrivningar på fina mästerverk :)

Men nu till min fråga:

Hur fäster man lamellerna? Är det för klena dimensioner 95*22 som vi har tänkt? Borde man istället ha 95*45 lameller eller blir det kanske väldigt tungt då?

Tacksam för hjälp och rådgivning

Carolina

Bifogar en bild som jag har ritat samt lite inspirationsbilder som liknande som vi hade tänkt oss.

3D-rendering av en pergola över en altan med stolar och bord, stolpar och horisontella lameller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt designad pergola med horisontella lameller ovanför och vertikala jalusier runtom, placerad på en altan.
Skapa konto
Modern pergola i trä med horisontella lameller över en altan med sittgrupp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
Några snabba synpunkter. 22x95 duger nog gott. Det är höjden som är viktigast och 45x95 kommer att verka onödigt klumpiga. Träkonstruktioner baserade på parallella lister eller lameller är känsliga ur utseendesynpunkt. De måste sättas upp med precision och vara av en sådan kvalitet att de förblir snygga. Virkeskvaliteten är avgörande och lamellernas längd får inte vara alltför stor. Balkskor passar inte i synliga lägen. De tar ner det estetiska intrycket.

• Gilla
carro_ts
  • Laddar…
Tack för input :)

Såg en konstruktion där de dolt balkskon med en träram. Men kanske det är något för finsnickaren och inget för amatörsnickaren

Om man byter ut balkskon och fäster en tvärgående regel i fasaden, spelar dimensionen stor roll? Måste det vara en bjässe eller räcker det med något mitt emellan? 95x45? Antar att bärlinorna vilar uppepå en sådan tvärgående regel?

Sen är jag ju fortfarande väldigt nyfiken på hur man fäster lamellerna...

Teoretiskt kan man sätta en kloss i fasaden under varje bjälke, fast det ser inte så snyggt ut. Det är skruvarna som bär så virkesdimensionen spelar inte så stor roll. Den behöver vara minst 45 mm djup så att bjälken har något att vila på. När det gäller infästningen av lamellerna får man använda fantasin. Jag gjorde en skiss, men det blir kanske för klumpigt? 3D-skiss av träbjälkar med en kloss som stöd för infästning i fasad.
Skapa konto

• Gilla
Conny. N
  • Laddar…
Jag var också inne på att göra någon slags spårning men undrar huruvida dessa håller sig snygga och ”tajta” efter ett år eller två. Risken är väl kanske att det börjar glipa och lamellerna gungar med i vinden

Funderar på om man skall fixera lamellerna från ovanifrån med någon slags överliggare alternativt lägga dom ner...

Hittade dessa två alternativ som såg relativt enkla ut, kanske inte lika snyggt som stående lameller dock...

Träpergola med horisontella lameller fastsatta ovanpå bärande bjälkar under en klarblå himmel.
Skapa konto

Svart pergola med horisontella lameller och matchande staket i en trädgård.
Skapa konto

Trä krymper mest på bredden så det är nog inget stort problem. Som jag skrev i mitt första inlägg: Hög virkeskvalitet (= sorteringsklass) och inte för långa lameller är nog nyckeln till framgång. Gör en modell i full skala med några stumpar.

• Gilla
carro_ts
  • Laddar…
Jag följer med spänning så berätta gärna hur du gjorde.
Du får jätte gärna lägga upp en bild när du är klar.

• Gilla
carro_ts
  • Laddar…
Okej :)

Med dagens ritning mätt så har vi ca 1,5m långa lameller, låter det som ett vettigt mått eller ska man försöka få ner dom ytterligare i längd?

Antar att våra tilltänkta billiga ohyvlade plankor á 9kr/m inte är riktigt i den kvalitetsklassen som du nämner. Låter dock vettigt att satsa på finare virke då det kommer täcka stora delar av altanen och vara väldigt synligt.

Får helt enkelt bli en småskalig liten modell imorgon och så får vi gnugga geniknölarna ytterligare.

F Erica Wyse skrev:
Jag följer med spänning så berätta gärna hur du gjorde.
Du får jätte gärna lägga upp en bild när du är klar.
Absolut! :)

Hur har det gått för er?

Hej, vi har dessvärre inte påbörjat bygget än. Vi får se om det blir något till hösten, lagom till att solen försvinner... ;)

• Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Hej

Ramlade in i tråden när jag googlade på pergola. Är väldigt nyfiken på hur det har gått för er

• Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Pushar upp tråden, även jag väldigt intresserad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.