Jo jag skrev fyrsidig men det är varken kvadratisk eller rektangulär. Den ska förbinda storstugan med lillstugan och bådan är liksom byggda där det gick, allt står i en slänt. För att undvika en massa kilar om jag lägger bara rakt från ena stugan har jag delat ytan i fyra kvadranter med brädorna åt olika håll och får kapvinklar nära 90 grader.
Till ställningsplank vid renoveringen köpte jag tryckt 45x170 med tanke att använda som skruvregler till altanen. Är det en lagom dimension som skruvreglar med ett cc på cirka 60 cm? Hur långt kan jag ha mellan bärlinorna. Med en bärlina per kvadrant så blir det runt 2 meter spännvidd på skruvreglarna. Kommer att bli betongplattor, men hur många behövs? Typ en platta var 2 meter bärlina? Trallvirke är det tänkt 145 men finns det 28 mm tjockt?

Sedan ett litet annat problem, balkskor är gjorda för att förbinda skruvregeln med ramträ när de möts i rät vinkel…. Har tänkt att bocka hålplattor eller ska man lita på att skruva in i ändträ?

Protte

• Ritning på fyrdelad altan med olika riktning på brädorna, märkt med olika mått och etiketter för byggprojekt på lutande mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

K
Skippa balkskor och skråskruva med essve ET-T istället. 30 graders vinkel är optimalt.
Du kan även förstärka det med ankarskruv och ett förstärkt vinkeljärn om du vill.

Trall 28x145 finns. Tycker dock man ska satsa på 34x145 om man kör 145 breda. De har en tendens att kupa sig lite mer om de bara är 28 tjocka. 28x120 kupar sig inte lika likt som 145.

45x120/145 är väl vanligaste skruvreglarna, men 170 duger det med. Ger lite längre fri längd mellan bärlinorna. 145 ger lite drygt 2m fri längd och 170 ger 2,5m vid cc 60 och C24 kvalité (allt över 120 säljs typ inte som lägre kvalité så det ska va lugnt). Gå absolut inte över cc 60, tryck hellre in en regel till så du hamnar på under 60. Det sista man vill är känna lite svikt när man går på det.

Vilken dimension på bärlinan?
Kör du 2m fri längd på skruvreglarna och 170 som bärlina bör upplagen på bärlinan max ha 1,9m mellanrum.
195 som bärlina ger lite drygt 2,2m mellan upplagen.

Tror jag fick med svar på alla dina frågor

Tack kniven, jobbar vidare med konstruktionen.

• Gångväg under konstruktion med betongplattor och träplankor, omgivna av gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.