Är det vanligt att snickare blandar vilken sida av trallbrädor som hamnar uppåt alltså väljer den sida som ser bäst ut, oavsett om det är den (glada gubben) eller (sura gubben) upp? På vår altan har de valt finaste sidan upp, men det har gjort att ytan blivit lite ojämn och inte känns som ett plant golv. Jag trodde man alltid la samma sida upp för jämnhet och funktion. Hur gör ni andra?
Lägger finaste sidan upp, lagt många trall golv och har testet med olika hemma summa summarum är oavsett glad eller sur gubbe kupar de sig generellt uppåt ändå där solen värmer (ovansidan torkar då snabbare än undersidan brädan) så nu kör jag fin sida upp.
Ett djupt analyserat ämne med många forskningsrapporter skrivnaJ Janne_KL skrev:Är det vanligt att snickare blandar vilken sida av trallbrädor som hamnar uppåt alltså väljer den sida som ser bäst ut, oavsett om det är den (glada gubben) eller (sura gubben) upp? På vår altan har de valt finaste sidan upp, men det har gjort att ytan blivit lite ojämn och inte känns som ett plant golv. Jag trodde man alltid la samma sida upp för jämnhet och funktion. Hur gör ni andra?
Det här är nog det vanligaste inlägget på detta forum näst efter hur man kopplar trappkopplingsbrytare med 5 svarta trådar och 17 elektriker skriver samma sak, dvs: citat: ring en elektriker om du inte kan.J Janne_KL skrev:Är det vanligt att snickare blandar vilken sida av trallbrädor som hamnar uppåt alltså väljer den sida som ser bäst ut, oavsett om det är den (glada gubben) eller (sura gubben) upp? På vår altan har de valt finaste sidan upp, men det har gjort att ytan blivit lite ojämn och inte känns som ett plant golv. Jag trodde man alltid la samma sida upp för jämnhet och funktion. Hur gör ni andra?
Är det aldrig nån som provat att lägga trallen på högkant?
Lita på din snickare. Du kommer nog bli nöjd när du ser slutresultatet. Det viktiga är att du blir en ”glad gubbe”…o inte brädorna
Eftersom det finns tre olika sätt att hantera det på vill jag naturligtvis komma med en fjärde lösning:
När virket torkar med glad gubbe reser sig mitten på plankan och vattnet rinner av
När virket torkar med sur gubbe blir det ett vattendike på mitten efter regn
Men om trädäcket ligger nära mark torkar inte virket, snarare tvärtom...
Så jag menar att man ska lägga surgubbe om trallen ligger nära mark och gladgubbe om däcket ligger högt över mark
Funkar för mig
När virket torkar med glad gubbe reser sig mitten på plankan och vattnet rinner av
När virket torkar med sur gubbe blir det ett vattendike på mitten efter regn
Men om trädäcket ligger nära mark torkar inte virket, snarare tvärtom...
Så jag menar att man ska lägga surgubbe om trallen ligger nära mark och gladgubbe om däcket ligger högt över mark
Funkar för mig
Minns att jag föreslog att ställa 22x95 på högkant med 22x95 som distans, typ som en Haki-plattform, i en tråd där TS behövde fixa bärande golv för en snöskoter med höjd max 100 och spännvidd 2.4 m. Inget napp på det förslaget då 😀F fribygg skrev: