Börjar fästa reglar i yttre bärlinan med ET-T. Inte helt nöjd med resultatet. Bärlinan lite twistad så att övre delen efter hand är längre och längre från reglarna. Vid montage har jag använt tving för att få rätt höjd på regeln och böjt till bärlinan så att den är rak (med gaffel enligt bild). Trots detta har det blivit en liten glipa och höjdskillnad när jag fäst. Jag tror att jag trots försök haft en glipa kvar mellan bärlina och regel så att skriven lyft regeln något. Hade tänkt att glipan i överkant skulle klämmas ihop av skruven men dess sitter i 45 grader med första skruven 2 cm från överkant och går alltså mellan bärlina och regel 6,5 cm från överkant så kanske inte blir tillräckligt med klämkraft i toppen. Skruvarna sitter enligt bild. Bifogar även bild på den regeln som sitter sämst.

Frågor är:
Är viss höjdskillnad mellan regel och bärlina acceptabelt?
Är den glipa som blivit i överkant acceptabel?
Bör jag göra om?
Bör jag i sådana fall byta till balksko eller dylikt eftersom nya skruv kan fästa sämre efter åverkan från befintliga?
Finns knep för att motverka detta i framtiden?

• Två träbalkar med glipa och två långa skruvar ovanpå, fixeringsproblem vid bygget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regel och bärlina i trä, monterade med metallskruvar på gräsmatta, visar glipa mellan delarna vid montering.
    Skapa konto
  • Närbild på en träribba fäst vid en bärlina med en glipa i överkant och en liten höjdskillnad mellan de två trädelarna.
    Skapa konto
  • Glipa mellan regel och bärlina på byggkonstruktion, med skruvar i 45 graders vinkel och bräda i bakgrunden.
    Skapa konto
K
Ser spontant godtagbart ut. Inget att behöva göra om. Du ska ju på med skruvreglarna också (eller skulle du na nedsänkt bjälklag?) och då finns viss mån för justering också om man behöver. 1-2mm mellanlägg från Biltema för att ge stöd till skruvregeln. Kom också ihåg att lite fall från huset är att föredra för vattenavrinning, men är så lite att man inte märker när man går.

Har nedsänkt bjälklag så detta är skruvreglarna. Allt 170x45.

Har fall på cirka 2 mm/m från husets jag lyckats mäta rätt. (Men har funderat på hur stor effekt det har när trallen ligger parallellt med huset, vattnet borde ju bara hamna i närmsta springa?)

K
Låter som att du ändå gjort det bra enligt konstens alla regler. Jag hade inte varit orolig

Inte haft mycket byggtid så långsam progress. Har nu tre funderingar.

1: Stödben
Har sågat till bitar av regel och lagt under varje skrivregel på betongplatta med syllpapp under. Börjar skruva dessa med en lite längre regelbit som också går mot samma syllpapp och WAF 6x80. Vissa av dessa ben är mycket korta och har då spruckit när jag skruvat. Läste i annan tråd att det kan vara fördel att använda tunnare virke och skruv för stabilisering av regelbiten som utgör själva benet. Vad är lämpligt här? Duger klenare skruv? Bör man behandla ändträt på stödbenet?

2: Fästa regel under regel
För den delen som ligger högre över mark kommer skruvreglarna vara 290 och jag planerar därför en bärlina i mitten, snarare än platta och ben under varje regel. Den kommer skruvas i stolpe i plint längst ut vila på platta i mitten men vet inte hur jag ska göra mot huset. Här sitter den innersta regeln fast i huset så jag kan fästa mot denna, enligt bild, men vet inte hur man bäst gör ett sådant förband. Den mesta bärande förmågan kommer väl ligga på plint och platta. Total spännvidd 270 cm. Är det tillräckligt med stöd i stolpe och platta efter 2 meter sedan 70 cm fritt (eller fäst i inte regeln enligt ovan).

3: Syllpapp på reglar
Rekommenderas av svenskt trä, men knappt sett någon altan byggd med det. Behövs det?

• Träram med stöd på betongplatta, skruvat med regelbitar, omgiven av grus; en byggkonstruktion under uppbyggnad.
    Skapa konto
  • Träram av reglar lagd på betongplattor ovanför grus, med triangulärt mätverktyg placerat ovanpå en regel.
    Skapa konto
  • Träregel fäst med skruv mot en betongplatta, med en hand synlig som håller i stödbenet, ovanpå grus.
    Skapa konto
K
1. Ja klenare skruv bör användas mellan regelbenen. Eftersom vikten ska ligga på regeln och inte på skruvförbandet. Du kan ha WAF skruven på det yttre benet när det fästs i skruvregeln.

2. Hänger inte riktigt med men dimensionen på bärlinan/regeln avgör och spännvid och fri längd är ok. Högre än mark, hur långt då? Är det skruvreglarna du inte vet hur du fäster mot bärlinan när de kommer under bärlinan? Man kan tänka sig att använda gaffelbeslag eller förstärkta vinkeljärn. Båda med ankarskruv.

3. Är ganska nytt förfarande här hos oss. Sannolikt inte dåligt (annat än för plånboken), men finns ju otaliga trådar och inlägg här på forumet där folk bygger utan den och det håller i många år.

1: Förstår jag rätt att 1 i bilden då kan vara WAF och 2 bör vara klenare (typ 5x80)? Bör stödet vara regelvirke eller kan exempelvis spill från trall användas?

2: Krånglade nog till det onödigt. Men jag har 45x170. Vad jag kan läsa mig till tolereras avstånd 2,71 meter mellan stöd men hittar inget om överhäng från sista stödet.

• Handritad skiss av träkonstruktion med reglar och stöd markerade som "1" och "2", med pilar och begrepp som "regel", "ben" och "stöd" angivna.
    Skapa konto
K
B blackdiamond skrev:
1: Förstår jag rätt att 1 i bilden då kan vara WAF och 2 bör vara klenare (typ 5x80)? Bör stödet vara regelvirke eller kan exempelvis spill från trall användas?

2: Krånglade nog till det onödigt. Men jag har 45x170. Vad jag kan läsa mig till tolereras avstånd 2,71 meter mellan stöd men hittar inget om överhäng från sista stödet.
1. Ja, skruven som håller ihop benen kan vara 4-5mm, den ska ju inte bära någon last.
Fördelen med att använda spill från regelvirke och inte från trall är dels lite grövre men också att den är NTR A klassad. Trall är bara NTR AB

2. Lite drygt 2,5m brukar vara max fri längd på 45x170 vid cc 60. Och ev överhäng blir lite beroende på cc avståndet. Men 50-70cm borde vara okej. Den kommer ju aldrig gå av men kan ge lite svaj i värsta fall. Kan du inte sätta en regel med någon skruv på något sätt? Det hade nog gjort susen med att bara stadga upp det lite

Nu äntligen på sista delen av regelverket efter paus på grund av väder. Nedersta bitarna i virkesleveransen är lite tilltufsade. Även lite trall skadad som jag ska reklamera. Men funderar på om det spelar någon roll för reglarna som inte ska synas? Om hållfasthet eller hållbarhet påverkas på något betydande sätt.

• Skadat träregel liggande på gräs, med flisor och märken längs ena kanten.
    Skapa konto
K
B blackdiamond skrev:
Nu äntligen på sista delen av regelverket efter paus på grund av väder. Nedersta bitarna i virkesleveransen är lite tilltufsade. Även lite trall skadad som jag ska reklamera. Men funderar på om det spelar någon roll för reglarna som inte ska synas? Om hållfasthet eller hållbarhet påverkas på något betydande sätt.
Den regeln funkar att använda om man vänder skadan neråt. Men fullt förståeligt om du väljer att reklamera den när du ändå ska dit och reklamera annat.
Är mer regel än undantag att nedersta lagret med brädor skadats av trucken vid lastningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.