Jag körde 4,5 cm tjocka ”trallbrädor”. De blev det inga problem med ojämheter. Kag lade den finaste sidan upp.
Mönstret var 1 st 17cm x 4,5 cm följt av 2 st 7 cm x 4,5 cm. Blev faktiskt riktigt bra och stabilt samt faktiskt inte så värst dyrt heller. Man har ju ändå ett bjälklag som kostar en del och tjockleken gav ju naturligtvis högre pris men inte så farligt. Jobbet var att sortera ut ifrån buntarna för at få bjälkar/reglar utan allt för stora knastar.

• Trädäck vid hus med trallbrädor, uteplats med bord och stolar, omgiven av trädgård. Välbyggt med olika bredder på brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xrosscountry och 5 till
  • Laddar…
J Janne_KL skrev:
Är det vanligt att snickare blandar vilken sida av trallbrädor som hamnar uppåt alltså väljer den sida som ser bäst ut, oavsett om det är den (glada gubben) eller (sura gubben) upp? På vår altan har de valt finaste sidan upp, men det har gjort att ytan blivit lite ojämn och inte känns som ett plant golv. Jag trodde man alltid la samma sida upp för jämnhet och funktion. Hur gör ni andra?
Även om man väljer samma sida ( glad eller sur gumma) så blir inte golvet slätt. Men då kan man få stå ut med lite fula ytsidor.
Men man kan försöka att lägga samma i löpande riktning annars kommer skarvar att bli olika.
Sur gumma ger bättre avrinning eftersom de blir lite högre på mitten och tvärtom med glad gumma.
Ett alternativ jag testat flera gånger är att lägga bästa sidan upp och efter en säsong planslipar man med en golvslip. Det blir mycket bättre men även det kan röra på sig efteråt men med mindre böjar.

• Gilla
  • Wow
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Är det aldrig nån som provat att lägga trallen på högkant?
På brädgården senast bad jag om 120 x 45, men någon sådan hade de inte.

Nackdelen när du har den skålade sidan upp är att vatten blir stående där efter regn, Har själv just låtit bygga en altan och ser att vatten blir stående på vissa brädor. Tänker be snickaren vända på dom. Jag utgår från att brädor som aldrig får torka upp riktigt kommer att ruttna innan övriga brädors livslängd är uppnådd.

• Gilla
Intressebyggaren
  • Laddar…
Hur trät slår sig beror också på hur nära kärnan man är, är min erfarenhet. Nära kärnan = glad gubbe, långt ut (splintved) så verkar den slå sig åt andra hållet så sur gubbe. Sen finns också tredje varianten, när kärnan är mitt i trallen. Eftersom kärnan gärna spricker så la jag den så den är närmare botten för att undvika sprickbildning på ovansidan. Det skulle tolkas som sur gubbe.

Ergo, tycker råden med glad/sur gubbe är helt irrelevant för det är inte så svart eller vitt. Sen tillkommer problemet med trall som inte är sågade/hyvlade korrekt på ena sidan som många nämner.

• Gilla
Isakssonk och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått lära mig av den gamla skolan (jag är en gammal timmer mans lärling) att det spelar ingen roll om det är glad eller ledsen gubbe upp bara man gör samma med hela golvet ...
Brädorna slår sig olika beroende på hur kvistningen är lagd

Kärnan uppåt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.