Hej,
Vi har fått bygglov för byggnation av 2 meters hög plank (30 meter lång), gräns med grannen. Grannen har godkänt.
Vi hade tänkt att återanvända virke från våran 60 meters lång staket (110 cm hög) som vi vill avveckla.
Mina frågor:
-Vilken stolpe, vilken fundament och vilket djupt (hur långt ner i marken) ska jag använda?
-Vi hade tänkt att lägg duk mellan ribborna för att skapa insynsskydd samt göra planket lite lättare.
Det blåser ganska ofta hos oss och vill gärna att vinden släpps igenom duken så att vindlasten reduceras.
- Kan man köra samma på andra sidan staketet eller blir det för tungt?
Se min lösning nedan.
Tacksam för era svar.
Vi har fått bygglov för byggnation av 2 meters hög plank (30 meter lång), gräns med grannen. Grannen har godkänt.
Vi hade tänkt att återanvända virke från våran 60 meters lång staket (110 cm hög) som vi vill avveckla.
Mina frågor:
-Vilken stolpe, vilken fundament och vilket djupt (hur långt ner i marken) ska jag använda?
-Vi hade tänkt att lägg duk mellan ribborna för att skapa insynsskydd samt göra planket lite lättare.
Det blåser ganska ofta hos oss och vill gärna att vinden släpps igenom duken så att vindlasten reduceras.
- Kan man köra samma på andra sidan staketet eller blir det för tungt?
Se min lösning nedan.
Tacksam för era svar.
Du tänker och bygger en segelbåt nu. Enorm kraft i vinden och den kan inte gå igenom en duk. Så det blir nog att tänka om lite, om det inte sätts stagstöttor av lite längre format mot stolpar ( kanske varannan ) på baksidan från huset tänkt.
Skippa duk, den lär blåsa sönder men oavsett bli allmänt smutsig och osnygg innan dess av påväxt och bös som blåser dit. Förslag: sätt ribborna omlott förskjutna så de överlappar litet, det kan väl räcka för insynsskydd och en del vindskydd.
Håller inte med. På ladugårdar sätts mycket stryktåliga vinddukar upp. Möjliggör ventilation och ljusgenomsläpp mm. Tror det hade fungerat bra här. Vindfånget dom tidigare skribent lyft kan dock vara ett annat problem.S stugfar skrev:
https://farmab.se/gard-stall/gardstillbehor/vindnat
/PM
Möjligen, men oavsett hållbarhet menar jag att duken skulle drabbas av beväxning, inom inte allt för länge se smutsig och tråkig ut. Det är min erfarenhet av dylika material i naturen.P Project Mellangården skrev:
Ja. Vårt syfte har varit vindskydd. Tror vi har väv som är 75 % vindskydd. Upplevs ungefär som tonat glas. Ibland beroende på belysning ser man igenom. Ibland inte. Kolla med Brovema. De säljer 98 % som de uppger inte ger insyn alls.
Klicka här för att svara




