Hej,

Vi har fått bygglov för byggnation av 2 meters hög plank (30 meter lång), gräns med grannen. Grannen har godkänt.

Vi hade tänkt att återanvända virke från våran 60 meters lång staket (110 cm hög) som vi vill avveckla.

Mina frågor:
-Vilken stolpe, vilken fundament och vilket djupt (hur långt ner i marken) ska jag använda?

-Vi hade tänkt att lägg duk mellan ribborna för att skapa insynsskydd samt göra planket lite lättare.
Det blåser ganska ofta hos oss och vill gärna att vinden släpps igenom duken så att vindlasten reduceras.

- Kan man köra samma på andra sidan staketet eller blir det för tungt?

Se min lösning nedan.



Tacksam för era svar.
 
  • Verktyg och material för plankbygge, inklusive träreglar, tygduk, skruvar, borrmaskin och fötter på en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med svart duk mellan trästolpar på trädäck för insynsskydd och vindgenomsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplank med svart insynsskyddsduk mellan ribbor, delvis uppställt bredvid ett hus med öppen dörr och grön presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänker och bygger en segelbåt nu. Enorm kraft i vinden och den kan inte gå igenom en duk. Så det blir nog att tänka om lite, om det inte sätts stagstöttor av lite längre format mot stolpar ( kanske varannan ) på baksidan från huset tänkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
Vad är det för duk? Vanlig markduk tål inte UV ljus under en längre period
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Skippa duk, den lär blåsa sönder men oavsett bli allmänt smutsig och osnygg innan dess av påväxt och bös som blåser dit. Förslag: sätt ribborna omlott förskjutna så de överlappar litet, det kan väl räcka för insynsskydd och en del vindskydd.
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Skippa duk, den lär blåsa sönder men oavsett bli allmänt smutsig och osnygg innan dess av påväxt och bös som blåser dit. Förslag: sätt ribborna omlott förskjutna så de överlappar litet, det kan väl räcka för insynsskydd och en del vindskydd.
Håller inte med. På ladugårdar sätts mycket stryktåliga vinddukar upp. Möjliggör ventilation och ljusgenomsläpp mm. Tror det hade fungerat bra här. Vindfånget dom tidigare skribent lyft kan dock vara ett annat problem.

https://farmab.se/gard-stall/gardstillbehor/vindnat

/PM
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
S
P Project Mellangården skrev:
Håller inte med. På ladugårdar sätts mycket stryktåliga vinddukar upp. Möjliggör ventilation och ljusgenomsläpp mm. Tror det hade fungerat bra här. Vindfånget dom tidigare skribent lyft kan dock vara ett annat problem.

[länk]

/PM
Möjligen, men oavsett hållbarhet menar jag att duken skulle drabbas av beväxning, inom inte allt för länge se smutsig och tråkig ut. Det är min erfarenhet av dylika material i naturen.
 
  • Gilla
PPR
  • Laddar…
F
Jag har satt vindnät på ett antal spaljeer. Funkar mycket bra.
 
  • En spaljé med vindnät och en laddstation monterad på en trästolpe. Marken är täckt av grus med verktyg och en svart hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Project Mellangården
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Jag har satt vindnät på ett antal spaljeer. Funkar mycket bra.
Ok, men visst ser man igenom?
 
F
Ja. Vårt syfte har varit vindskydd. Tror vi har väv som är 75 % vindskydd. Upplevs ungefär som tonat glas. Ibland beroende på belysning ser man igenom. Ibland inte. Kolla med Brovema. De säljer 98 % som de uppger inte ger insyn alls.
 
F Frågan skrev:
Ja. Vårt syfte har varit vindskydd. Tror vi har väv som är 75 % vindskydd. Upplevs ungefär som tonat glas. Ibland beroende på belysning ser man igenom. Ibland inte. Kolla med Brovema. De säljer 98 % som de uppger inte ger insyn alls.
Ok, tack för tipset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.