1 018 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Regeldimensioner trädäck
Hej!
Håller på att bygga ett trädäck på landet. Däcket kommer att vila på gjutna plintar, dock kommer den innersta bärlinan mot husväggen att ligga på betongplattor. Mitt problem är att jag inte kan använda den tänkta regeldimensionen (170x45) då detta blir för högt och dörren inte kommer gå att öppna då (trall 120x28). Min tanke är istället att köra dubbla 145*45 reglar och sammanfoga dessa parallellt. Det borde väl bli tillräckligt kraftfullt? Tacksam för input på denna idé!
Mvh
/Anders
Håller på att bygga ett trädäck på landet. Däcket kommer att vila på gjutna plintar, dock kommer den innersta bärlinan mot husväggen att ligga på betongplattor. Mitt problem är att jag inte kan använda den tänkta regeldimensionen (170x45) då detta blir för högt och dörren inte kommer gå att öppna då (trall 120x28). Min tanke är istället att köra dubbla 145*45 reglar och sammanfoga dessa parallellt. Det borde väl bli tillräckligt kraftfullt? Tacksam för input på denna idé!
Mvh
/Anders
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Går det inte att få till en bärlina på mitten också? Alternativt att lägga plattor under varje bjälke? Då sparar du ju en hel del material
Som jag förstår det är det väl bara regeln vid husväggen som inte kan vara 170. Du kan lägga lite fler plattor så behöver du inte ens köra dubbla 145. det får till och med lite bättre hållbarhet av dubbla 145z
Klicka här för att svara