2 482 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Bygga ut plintad altan med plattor, kan förlängde bärlinor vara fristående?
Har idag en altan i marknivå på plintar, 7x4 meter stor, bärlinorna går längst det längre ledet (7m) och den första bärlinan är fäst i huset, både bärlina och husvägg tar slut efter 7 meter där altanen slutar. Det står ett inglasat uterum på altanen sedan tidigare som tar upp 5x4m som använder existerande bärlinor.
Jag vill förlänga altanen till 10x7 meter och hade tänkt använda plattor istället för plintar för utbyggnaden. Det ska alltså bli en utbyggnad på djupet på 3 meter (två till bärlinor) och existerande bärlinor måste förlängas med 3 meter och kommer hamna utanför husväggen.
En icke-skalenlig skiss, horisontella linjer är bärlinor, vertikala linjer är reglar som fästs med balkskor.
Har nu två funderingar:
Jag vill förlänga altanen till 10x7 meter och hade tänkt använda plattor istället för plintar för utbyggnaden. Det ska alltså bli en utbyggnad på djupet på 3 meter (två till bärlinor) och existerande bärlinor måste förlängas med 3 meter och kommer hamna utanför husväggen.
En icke-skalenlig skiss, horisontella linjer är bärlinor, vertikala linjer är reglar som fästs med balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu två funderingar:
- Bör jag skarva ihop de existerande plintade bärlinorna med förlängningen som kommer ligga på plattor eller kan jag låta för förlängningen ligga fritt? Reglar och trall kommer att skruvas in i både gamla och nya bärlinor så utbyggnaden kommer inte bli helt flytande.
- Om jag bör fästa ihop de förlängande bärlinorna, hur kan jag då enklast förlänga bärlinan som är fastskruvad i husväggen? Jag vill/kan inte lossa den samt att det inte finns plats att lägga något omlott. Räcker det att jag skruvar fast en överlappande bit på sidan som ligger bort från huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är nog inte så mycket att vinna på att skarva ihop bärlinorna, eftersom du har svårt att göra momentstyva skarvar. Det räcker med att låsa dem i sidoläge med skarvbleck. Det går åt väldigt mycket mer material när man fäller ner reglarna med balkskor på det viset. Men nu får du fortsätta på det sätt som du börjat.
Det är bara bärlinan som ligger mot husväggen som är problem, på övriga skulle jag kunna göra momenstyva skarvar från båda hållen. Men det kanske inte spelar någon roll om en inte är det?
Angående nedfällda reglar så har jag också insett att det går åt väldigt mycket material, men är inte jag som är ursprunglig byggare så det är mer att gilla läget. Har haft fundering på om jag skulle sätta de två nedersta bärlinorna extra djupt så att jag kan sätta reglarna ovanpå som hamnar i våg med de infällda.
Då skulle jag bara behöva 1/3 så många balkskor, så det lockar.
Angående nedfällda reglar så har jag också insett att det går åt väldigt mycket material, men är inte jag som är ursprunglig byggare så det är mer att gilla läget. Har haft fundering på om jag skulle sätta de två nedersta bärlinorna extra djupt så att jag kan sätta reglarna ovanpå som hamnar i våg med de infällda.
Då skulle jag bara behöva 1/3 så många balkskor, så det lockar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bättre att du är konsekvent. Glöm momentstyva skarvar, men se till att förlängningarna är fixerade ordentligt.
Du har mycket att vinna på att undvika balkskor, inte bara arbete. Kan du greja det så är det värt de.
Du har mycket att vinna på att undvika balkskor, inte bara arbete. Kan du greja det så är det värt de.
Klicka här för att svara