Jag ska bygga en trall som löper efter husets långsida och går runt på kortsidan i vinkel (den nuvarande på kortsidan ska rivas) och vill gärna ha råd hur jag ska göra!
Längden på långsidan blir ca 17m och djupet 2.7m. Har satt pinnar som markerar storleken.
Marken är ganska mjuk. Lättgrävd och jordig, vet ej om jag vågar lägga plattor enbart, eller om jag måste plinta?
Bör jag fästa bärlina i grunden?
Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp, så att jag kommer igång.
Längden på långsidan blir ca 17m och djupet 2.7m. Har satt pinnar som markerar storleken.
Marken är ganska mjuk. Lättgrävd och jordig, vet ej om jag vågar lägga plattor enbart, eller om jag måste plinta?
Det bästa bör väl iaf vara att gräva bort matjorden. Lägg dit markduk, sedan upp med ett lager grus. Padda och sen på med plattor.M MontanaL skrev:Jag ska bygga en trall som löper efter husets långsida och går runt på kortsidan i vinkel (den nuvarande på kortsidan ska rivas) och vill gärna ha råd hur jag ska göra!
Bärlinan är lämplig att fästa i huset/grunden så att inte trallgolvet "åker ut från väggen"
Kan inte svara till 100% om du ska lägga plattor alternativt gräva ner plintar, så du inte får sättningar mm. På så stor yta som ska göras så tycker jag att det borde räcka med plattor.
Nu är jag inget proffs utan ger dig ett mer amatörmässigt svar . Kanske är det någon som kan ge dig ett bättre svar
Instämmer i att det är det bästa alternativet i det här fallet. Det kan såklart bli lite rörelser med tjälen, men är det bara ett altandäck utan nånting på så gör inte det så mycket. Blir det permanenta sättningar så är det enkelt att justera efter något år.P Pappa1986 skrev:Det bästa bör väl iaf vara att gräva bort matjorden. Lägg dit markduk, sedan upp med ett lager grus. Padda och sen på med plattor.
Bärlinan är lämplig att fästa i huset/grunden så att inte trallgolvet "åker ut från väggen"
Kan inte svara till 100% om du ska lägga plattor alternativt gräva ner plintar, så du inte får sättningar mm. På så stor yta som ska göras så tycker jag att det borde räcka med plattor.
Nu är jag inget proffs utan ger dig ett mer amatörmässigt svar . Kanske är det någon som kan ge dig ett bättre svar![]()
Klicka här för att svara