Fulkemisten
Jag tänker mig stålwire upp över en trissa i toppen på varje stolpe och sedan motvikter, kanske under trallen bredvid garageporten. Färdiggjutna plintar som lod? Men jag vet inte, kanske blir för avancerat med dragningar och annat.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tänker mig stålwire upp över en trissa i toppen på varje stolpe och sedan motvikter, kanske under trallen bredvid garageporten. Färdiggjutna plintar som lod? Men jag vet inte, kanske blir för avancerat med dragningar och annat.
Ingen dumm idé får spåna och rita:)

Fulkemisten
Nu har jag tänkt lite till och en lucka som har gångjärnen/pivotpunkten längst in vid porten kommer att bli fruktansvärt tung att lyfta då den blir en lång hävstång (visserligen enkel). Det är framförallt första biten som är tyngst så det spelar ingen roll att den bara ska öppnas till 45 grader. Bättre är då att dela upp luckan på två avlånga som har gångjärnen på långsidan vid uppfartens murar och öppnas som en dubbeldörr. Hävstängernas längd minskar härigenom från typ 4 meter till runt 1 meter. Här vinner man också på att om luckan är smalare än uppfarten så kan man få plats med motvikter bakom pivotpunkten. Vad tycks?

• Handritad skiss av dubbeldörrslucka med motvikter och pilade öppningsriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Jag hade funderat ett varv till på Fulkemistens lösning. Genom att lyfta rakt upp upp, så kan man kanske lämna kvar saker som hamnat på den delen av däcket.

Dessutom tycker jag att det är coolare.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag hade funderat ett varv till på Fulkemistens lösning. Genom att lyfta rakt upp upp, så kan man kanske lämna kvar saker som hamnat på den delen av däcket.

Dessutom tycker jag att det är coolare.
Tack för era idéer, håller på att rita lite på lösningen att lyfta rakt upp med vajer och lod..

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Typ något i denna stilen? Nersänkta pelare som man lyfter i?
Skiss av konstruktion med nedsänkta pelare och ett upphöjt tak samt detaljvy av pelarinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.