Jag har en garagenerfart som går ner i källaren. Vad jag går och spånar på är, skulle vilja lägga trall över som kan lyftas så garaget fortfarande kan utnyttjas. Hydraulik som lyfter trädäcket är det möjligt, inom rimlig kostnad? Isåfall någon som vet någon firma som kan lösa det i Malmö regionen..

Rep/wire och en vinch? Kroka i och vicka upp som en vindbrygga?
Hydraulik är drygt att pilla med om man inte måste. Hur ofta tänker du öppna trallbryggan?

Vilket roligt projekt! Ta lite kort på nerfarten så vi kan spåna lite .... :)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Rep/wire och en vinch? Kroka i och vicka upp som en vindbrygga?
Hydraulik är drygt att pilla med om man inte måste. Hur ofta tänker du öppna trallbryggan?
Vinch skulle kanske fungera men vill inte ha för synliga vajrar. Kommer öppnad ganska ofta. Kommer isåfall göra ett fast däck ca 2 m ut som är högre där efter två trappsteg ner sen skall däcket följa muren fram till gatan. Trappstegen och de andra ca 2,5 m skall behövas öppnas upp för att kunna köra ner en bil...

• Bil parkerad framför garage med stängd vitt port under tegelhus, plan för öppningsbart däck framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfartsområde nära en husvägg med en parkerad bil framför och en trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
Hydrauliken är en sak men själva klaffdelen måste vara ganska stabil över hela den stora längden. Du måste ju lyfta änden vid vägen med kanske 1.8 m.

Ja det måste den. Vindbrygga principen skulle fungera men kan man få en vinch att lyfta utan att behöva sätta vinchen två meter över med vajer ner till framkant vid vägen.

Är det meningen att det ska kunna så en bil så som på bilden när däcket är nerfällt?

Blir det inte jobbigt att ta bort eventuella möbler från däcket varje gång du ska fälla upp det?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nej bilen körs in i garaget då. Möbler står på den del som blir fast ca 2 m och högre än den del som skall behövas öppnas. Det lägre trädäcket är tillför att trädgården skall bli samman byggd inte en nedfart som skär igenom. Hoppas ni förstår hur jag menar att det är tänkt...

Fulkemisten
Om man tittar på vindbryggor och andra tunga luckor så har de ofta motvikter. Kan du få till det? Annars blir det otroligt tungt att öppna luckan, hydraulik eller inte...

Fulkemisten
Om det bara är för att få en nedgång till trädgården så hade jag kört på en smal gångbrygga/bro, typ 80-90 cm bred med räcke ovanför porten (ungefär vid teglet) och sedan några trappsteg ned?

En lyxig inbyggd garageingång under en tennisbana med en öppen sportbil parkerad inuti.
Skapa konto
Det är något så här som var tänkt men mindre exklusivt:)

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Kanske bygga det yttre däcket som en vagn som rullas in under övre nivån? Eller blir det för lågt?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kanske bygga det yttre däcket som en vagn som rullas in under övre nivån? Eller blir det för lågt?
Ja blir för lågt måste komma i nivå med garageporten...

Fulkemisten
Varför måste det komma i nivå med garageporen? Om "gångjärnen" inte sitter vid porten så kan man väl ha annan höjd?
Fyra stolpar (en pergola) och sedan hissa hela sektionen plant rakt upp? Då kan man ha trissor och motvikter i andra änden på wiren så då räcker det med en mindre vinsch.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför måste det komma i nivå med garageporen? Om "gångjärnen" inte sitter vid porten så kan man väl ha annan höjd?
Fyra stolpar (en pergola) och sedan hissa hela sektionen plant rakt upp? Då kan man ha trissor och motvikter i andra änden på wiren så då räcker det med en mindre vinsch.
Nä om man får hela konstruktionen att lyfta rakt upp så behövs det inte vara i höjd med garageporten. Jag tror jag förstår hur du menar men vet inte hur jag ska få till motvikter i den tyngden för att få det snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.