Hej alla. :-)
Jag ska bygga ett altandäck på 10x3,60

Tänkte ha bärlinan skruvad i huset.

Virket jag tänk är 45x170 till hela sk grunden, med cc 60

Men på 10 m får jag fram 17 st bjälkar. Ut från huset då.
Men hur många plintar är rek till yttre bärlinan??
Och hur räknar jag ut antal m på trallgolvet??
Känner mig osäker på uträkningen om ni förstår.

Sen är det om man kan ha plintarna en bit in eller i jämnkant

Mvh Tomas

Med 45x170 kan du max ha 2,5 meter mellan plintar/plattor.

Det går åt ca 8.5 löpmeter trall per m2 om du kör med 28x120 trall som golv.

Räkna ut så du får så lite spill som möjligt och kan lägga hela längder istället för skarvar.

Jag skulle nog köpa 5,20 (eller om det är 5,10) trall och lägga såhär ----------l----------.

Det blir en avdelare i mitten men jag personligen tycker det är snyggare än massa skarvar.

Ska du göra som ovan kör du bara djupet delat med trallvirket. 3600/120 = 30 stycken x2 + avdelaren.

Här är en bra bild om hur du kan tänka:

https://www.google.se/search?q=bärl...AhVmP5oKHXafDygQ9QEIXzAD#imgrc=fG41V8AGOo2ysM:

Regeln som ligger under alla i mitten blir som stöd och du behöver inte sätta plintar på varje regel i mitten.

Redigerat:
  • Gilla
goteborgs
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Med 45x170 kan du max ha 2,5 meter mellan plintar/plattor.

Det går åt ca 8.5 löpmeter trall per m2 om du kör med 28x120 trall som golv.

Räkna ut så du får så lite spill som möjligt och kan lägga hela längder istället för skarvar.

Jag skulle nog köpa 5,20 (eller om det är 5,10) trall och lägga såhär ----------l----------.

Det blir en avdelare i mitten men jag personligen tycker det är snyggare än massa skarvar.

Plintarna sätter du så att yttre bärlina vilar på dom. Reglarna från väggen får vila i balkskor.

Låter ju bra detta :-)
Tanken är ju att skruva fast fast en bärblina på 10m i huset. Ha dit balkskor på denna.
sen går ut med reglar 3,60 ur från huset till en yttre bärlina. därimellan kommer jag o ha stöttereglar i mitten.som jag ställer på plattor. tänkte det kanske tar bort svikt.
Är det en ok ide eller??
Antalet plintar till yttre bärlinan köper jag 50 cm justerbara. 7 st. /låter kanske mkt.

det är 36 kvm trallgolv som ska dit så med lite matte är det alltså 306 lpm som går till golvet

Frågan som kom upp nu är till trallgolvet. ska jag köpa 5,40 längder till hela golvet eller 4,80..
kör utan delning i mitten

G goteborgs skrev:
Frågan som kom upp nu är till trallgolvet. ska jag köpa 5,40 längder till hela golvet eller 4,80..
kör utan delning i mitten
Vi byggde nyss ett nästan identiskt stort tralgolv, 10,85*3,4 meter. Vi valde att låta brädgården komma med trallvirket och har för mig att de kom med 4,2 eller 4,5 meters längder. Om du inte har tänkt att dela av med en fris i mitten så spelar väl längderna egentligen ingen roll? Du kommer inte hitta trall som är 10 meter lång så du måste skarva. Och du vill inte ha en avdelare och du vill inte ha en generalskarv så du kommer att såga och lägga spillet som början på nästa rad. Se bara till att du får tillräckligt långa spillbitar, eller riktigt korta så mängden du inte kan använda blir så liten som möjligt.

• Gilla
goteborgs
  • Laddar…
Hela längden är 10 m...vad är snyggt då om man vill ha ett staket med stolpar. typ avstånd imellan??

G goteborgs skrev:
Hela längden är 10 m...vad är snyggt då om man vill ha ett staket med stolpar. typ avstånd imellan??
Förstår inte frågan. På mig låter det som att du ser ett system där du faktiskt HAR generalskarvar framför dig?

Tanken är o ha 6 plintar med 95x95 stolpar uppåt som blir staket..om det va så du undrade över?? :-)
men då blir det 1600 mellan stolparna uppåt. o det kan ju bli ett mer stabilt staket än o fästa stolpskor i efterhand

Beror på hur reglarna du ska skruva i hamnar. Bara att börja mäta ut. Tänk på att du vill ha lite utstick på sidorna eller möjligtvis en fris. Köper du hälften av båda så får du skarv på varannan bräda.
Ena sidan börjar du med 5,40 och skarvar med 4,80.
Nästa rad börjar du med 4,80 och skarvar med 5,40.
osv...

Eller kör du fallande längd på allt och skarvar lite här och där. Det är en smaksak.

7 stycken plintar på 10 meter är väldigt mycket. Färre plintar = mindre risk att det du får tjälskott på någon plint. 4 kommer att räcka.

"stötteregeln" blir bara en och den lägger i halvvägs ut från väggen på t ex plattor.

Hur högt upp i luften ska du med trädäcket?

En tanke är ju alltid att ha ändträt mot fasaden, då kan ju köra med 360cm trall. Då kan du dessutom ha de undre bärlinorna med större CC = mindre plintar och sedan lägga ett lager bärlina ovanpå det.

Angående staket så hade jag kört på cc 120cm. En stolpe per varannan bärlina är nog det estetiskt snyggaste och blir stabilt så det räcker!

Alltså något sånthär
Schematisk illustration av trädäcks konstruktion med plintar, undre och övre bärlinor markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jarlsgård skrev:
Hur högt upp i luften ska du med trädäcket?

En tanke är ju alltid att ha ändträt mot fasaden, då kan ju köra med 360cm trall. Då kan du dessutom ha de undre bärlinorna med större CC = mindre plintar och sedan lägga ett lager bärlina ovanpå det.

Angående staket så hade jag kört på cc 120cm. En stolpe per varannan bärlina är nog det estetiskt snyggaste och blir stabilt så det räcker!
Höjden hamnar på 70 cm..

synd man inte kan rita upp hur det kommer o se ut.

Uppdaterat mitt inlägg! :)

Så kör man med undre bärlina på cc100 så blir det 10 plintar.

Sedan kör du övre bärlinan på cc60, förslagsvis 45x120. Så om du då sätter stöttor cc180 ner på plattor så kommer det nog inte kunna bli mycket stabilare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.