3 867 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Solsegel som markis?
Hej!
I mitt hus blir det olidligt varmt på sommaren från 1200 ungefär till sådär 0200. Jag har en gammal värmepump med AC men slipper helst att använda den för jag tycker att den drar så mycket. Att öppna fönster/dörrar skulle kunna vara ett alternativ på kvällen då det är runt 15 ute och 30 inne men bor tyvärr i Deje där det är helt bombat med mygg och som också varit på nyheterna både i tidning och tv nu i sommar. Skulle såklart kunna skaffa lite insektsnät vilket jag också tänkt, men det finns nackdelar med det med .
I mitt garage så är det rena vintern i förhållande, hela tiden, oavsett om porten är stängd eller öppen .
Detta måste ju såklart bero på att solstrålar tar sig in i fönstren i huset och värmer upp? Till garaget har jag dessutom carport så inga strålar alls kommer in där, men har inga markiser på huset. Så har börjat kolla på det men det kostar ju väldigt många tusen och är tyvärr i princip helt pank just nu och får och vägguttag på innestående ersättning.
Min fundering och fråga är om det skulle kunna funka med en såhär för fönsterna på terrassen (i tillägg till terrassen i sig)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/dyning-soltak-vit-60125785/
Den ska ju blockera 96% av UV strålar men blockerar den också då själva värmen?
Låter detta som en ok idé?
Tack på förhand!
I mitt hus blir det olidligt varmt på sommaren från 1200 ungefär till sådär 0200. Jag har en gammal värmepump med AC men slipper helst att använda den för jag tycker att den drar så mycket. Att öppna fönster/dörrar skulle kunna vara ett alternativ på kvällen då det är runt 15 ute och 30 inne men bor tyvärr i Deje där det är helt bombat med mygg och som också varit på nyheterna både i tidning och tv nu i sommar. Skulle såklart kunna skaffa lite insektsnät vilket jag också tänkt, men det finns nackdelar med det med .
I mitt garage så är det rena vintern i förhållande, hela tiden, oavsett om porten är stängd eller öppen .
Detta måste ju såklart bero på att solstrålar tar sig in i fönstren i huset och värmer upp? Till garaget har jag dessutom carport så inga strålar alls kommer in där, men har inga markiser på huset. Så har börjat kolla på det men det kostar ju väldigt många tusen och är tyvärr i princip helt pank just nu och får och vägguttag på innestående ersättning.
Min fundering och fråga är om det skulle kunna funka med en såhär för fönsterna på terrassen (i tillägg till terrassen i sig)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/dyning-soltak-vit-60125785/
Den ska ju blockera 96% av UV strålar men blockerar den också då själva värmen?
Låter detta som en ok idé?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Jag vet inte vad som är normalt att det ska kosta med ac. Har läst att det drar ungefär lika mycket som att värma upp när det är -5 eller något sånt ute. Har jämfört elförbrukningen när sambon varit hemma och kört ac mot när bara jag är här som är för snål för det och då ser det ut att kosta 1000-2000 per månad. Visst, säkert värt det om det inte fanns något alternativ men eftersom det är så otroligt svalt i garaget så tänker ju jag att det borde gå att få det mer som det är där utan driftskostnad. Persienner tycker inte jag hjälper alls... Visst, om man har det på insidan av rutorna så hjälper det kanske en del, men om de är på insidan så har ju värmen redan kommit in då strålarna träffar persiennerna?
Blir nog iaf att jag drar och köper det där, det finns ju om inte annat andra fördelar med det också...
Blir nog iaf att jag drar och köper det där, det finns ju om inte annat andra fördelar med det också...
Aah, okej. Jag har tidigare haft mörkbruna på insidan. Då förestår jag att det inte har hjälpt så bra.pacman42 skrev:
Men då tolkar jag det även som att ett vitt segel som täcker fönstret borde hjälpa ?
Jag har vita segeldukstak på trädäcket södersida. Visserligen utomhus men det är olidligt att vara där ute utan tak. Dessa tak dämpar även värmen inomhus eftersom jag har mycket stora fönster.
Jag tycker du ska testa IKEA-varianten först. Om det funkar kan du köpa bättre, reflekterande duk och själv sy måttanpassade till dina söderfönster till nästa säsong.
Jag tycker du ska testa IKEA-varianten först. Om det funkar kan du köpa bättre, reflekterande duk och själv sy måttanpassade till dina söderfönster till nästa säsong.
Testa som sagt. Jag köpte ett sånt där från IKEA och konstaterade att det blockerade typ ingen värme alls. Det är säkert olika från fall till fall men jag fixade ett i riktig bomullscanvas istället. Det från IKEA var dock helt ok i övrigt tyckte jag.
Vi köpte en segelduk från Jysk och monterade som "markis" och det gjorde stor skillnad på innertemperaturen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden