6 102 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Böjda reglar på långsidan, något att räkna med?
Var och köpte några tryckta 45x145 idag för att ha som hjälp vid inmätning av plintar och lite annat.
Till min förvåning fick jag leta rätt länge innan jag hittade någon som var i närheten av rak på långsidan. Visst var jag inställd på att det kan skeva rätt ordentligt som en "propeller", längs med bredsidan, eller både och. Långsidan trodde jag dock skulle hålla sig i stort sätt rak. Det känns som en förutsättning om man ska få trallen rak i slutändan.
De värsta diffade nog ett par cm mellan kanterna och mitten på en 360cm regel. En kille i personalen som gick förbi påstod att det är helt normalt och att det rättar till sig när man monterar altanen.
Är detta verkligen sant? Jag inser att man hyfsat lätt kan vrida en "propeller" rätt och att en som är böjd längs med bredsidan inte gör så mycket och kan rättas till med kortlingar. Men på "höjdled" känns det mycket svårare eftersom det är på denna ledd som regeln ska vara som starkas och motstå böjning.
Till min förvåning fick jag leta rätt länge innan jag hittade någon som var i närheten av rak på långsidan. Visst var jag inställd på att det kan skeva rätt ordentligt som en "propeller", längs med bredsidan, eller både och. Långsidan trodde jag dock skulle hålla sig i stort sätt rak. Det känns som en förutsättning om man ska få trallen rak i slutändan.
De värsta diffade nog ett par cm mellan kanterna och mitten på en 360cm regel. En kille i personalen som gick förbi påstod att det är helt normalt och att det rättar till sig när man monterar altanen.
Är detta verkligen sant? Jag inser att man hyfsat lätt kan vrida en "propeller" rätt och att en som är böjd längs med bredsidan inte gör så mycket och kan rättas till med kortlingar. Men på "höjdled" känns det mycket svårare eftersom det är på denna ledd som regeln ska vara som starkas och motstå böjning.
Sätt en bräda i varje ända och spänn upp en metalltråd ( Sådan som isolerarna använder ) mellan dom , köps på en liten trärulle på varuhuset , så kommer du rätt , det med virke stämmer inte riktigt i bland
Gjorde så själv allt spikrakt och i våg
Gjorde så själv allt spikrakt och i våg
Nu pratar du om hur jag ska mäta in altanen va? Det har jag redan gjort med murarsnöre. Reglarna jag köpte idag är för lite andra mätningar, men det är inte viktigt.
Frågan var ju om det verkligen är normalt med böjda reglar längs långsidan.
Frågan var ju om det verkligen är normalt med böjda reglar längs långsidan.
Lite miss här 
Inga böjda reglar på långsidan , det skulle jag inte godta , då blir det till att tvinga dom , har alltid köpt spikraka plank , bäst är att ta dom som ligger en bit in i bunten , plocka själv , dom yttre brukar vara krumma , gäller allt virke man köper
Inga böjda reglar på långsidan , det skulle jag inte godta , då blir det till att tvinga dom , har alltid köpt spikraka plank , bäst är att ta dom som ligger en bit in i bunten , plocka själv , dom yttre brukar vara krumma , gäller allt virke man köper
Då hoppas jag att jag rotade i skiten som blivit över efter alla andra varit där och letat. Snudd på alla var som sagt lite eller mycket böjda.
Om dagens upplevelse är det normala tillståndet skulle jag behöva spendera en dag och gå igenom flera pallar för att få ihop så mycket som jag behöver.
Om dagens upplevelse är det normala tillståndet skulle jag behöva spendera en dag och gå igenom flera pallar för att få ihop så mycket som jag behöver.
NU är det så att dom riktiga grabbarna som köper virke tar alltid rakaste bitarna och knuffar undan det andra , brukar i bland se ut som en timmerbröte runt sticket , det gäller att vara nummer 2 till 4 i bunten ,
då finns det så det nästan räcker till ett nytt hus
då finns det så det nästan räcker till ett nytt hus
Klicka här för att svara