Hej,
Jag håller på att planera ett trallbygge och kan inte riktigt bestämma vilken princip jag ska tillämpa för stommen. Utmaningen är att bygghöjden är relativt låg, mellan 30-40cm från grusbädd till färdigt golv. Jag vill inte gräva ut mer då jag vill ha ordentlig avrinning från husgrunden.
Jag har gjort en enklare skiss på hur det ser ut nedan.
Följande förutsättningar gäller:
Trall 145x34
Bärlina mot husgrund skruvas
Plattor på mark som stödpunkter.
Grundidén är att placera bärlinor i botten följt av skruvreglar ovanpå.
För ~30cm totalthöjd = 145mm bärlina följt av 120mm reglar samt 34mm trall
För 35-40cm totalhöjd = 170-195mm bärlina följt av 120mm reglar samt 34mm trall
- Kan ovan fungera eller är det bättre att fälla in samtliga skruvreglar i samma nivå som bärlinan och öka dimensionerna? 2m mellan stödpunkter / plattor är önskvärt då det är svårt att få jämt tryck med tätare intervall på dessa.
- Tänker jag rätt att det är viktigare att ha en grövre bärlina jämfört med golvreglar eller borde jag prioritera tvärt om, dvs att öka på dimensioner på golvreglar och minska bärlinorna? T.ex. för 35cm höjd så får man plats med 170mm regel + 120mm bärlina och 34mm trall.
Tacksam för input
Anders
Jag håller på att planera ett trallbygge och kan inte riktigt bestämma vilken princip jag ska tillämpa för stommen. Utmaningen är att bygghöjden är relativt låg, mellan 30-40cm från grusbädd till färdigt golv. Jag vill inte gräva ut mer då jag vill ha ordentlig avrinning från husgrunden.
Jag har gjort en enklare skiss på hur det ser ut nedan.
Följande förutsättningar gäller:
Trall 145x34
Bärlina mot husgrund skruvas
Plattor på mark som stödpunkter.
Grundidén är att placera bärlinor i botten följt av skruvreglar ovanpå.
För ~30cm totalthöjd = 145mm bärlina följt av 120mm reglar samt 34mm trall
För 35-40cm totalhöjd = 170-195mm bärlina följt av 120mm reglar samt 34mm trall
- Kan ovan fungera eller är det bättre att fälla in samtliga skruvreglar i samma nivå som bärlinan och öka dimensionerna? 2m mellan stödpunkter / plattor är önskvärt då det är svårt att få jämt tryck med tätare intervall på dessa.
- Tänker jag rätt att det är viktigare att ha en grövre bärlina jämfört med golvreglar eller borde jag prioritera tvärt om, dvs att öka på dimensioner på golvreglar och minska bärlinorna? T.ex. för 35cm höjd så får man plats med 170mm regel + 120mm bärlina och 34mm trall.
Tacksam för input
Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker du krånglar till det i onödan. Om marken är så plan som det verkar räcker det med golvbjälkar som vilar på stenplattor med lämpliga avstånd. Fäst dem i hussockeln med balkskor eller liknande och skruva fast en bjälke på tvären längst ut. Med 34x145 trall kan du öka på c/c för bjälkarna till ca 75 cm. Satsa pengarna på hög kvalitet på trallvirket, helst G4-1, det lönar sig i längre hållbarhet och mindre spill.
Klicka här för att svara