34 835 läst ·
55 svar
35k läst
55 svar
Projekt: Altan med läktartrappa
Hehe. Ja det är klart man måste ha mer prylar grrr, men de blev faktiskt rackiga också och behövde dras åt.
Det går inte fort nu asså, men lite snigelfart igår. Byggde upp muren till kanten och bestämde mig att snedskära hörnen, mest för att då döljs skarven mest. Det skall stå lampor på.
Lade i en miniregel att skruva i.
Klart.
Det går inte fort nu asså, men lite snigelfart igår. Byggde upp muren till kanten och bestämde mig att snedskära hörnen, mest för att då döljs skarven mest. Det skall stå lampor på.
Lade i en miniregel att skruva i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart.
Logga in
Skapa konto
Mur ett klar så grymt trevligt. Det blev exakt som jag tänkt. Höll på ett bra tag med ett hörn som jag antog inte var 90 grader, men som vanligt är det bara att såga skiten typ sådär så blir det bra.
Så, jag gick över till andra sidan med tuppkammen rakt upp och ba let's go punks. Direkt bitch-slappad med ett hål jag borrat tänkandes på 14:e dimensionen där tid-rymd inte betyder nåt längre. Fan.
Och på tal om motvind, jag måste såklart byta plankan med hål i och när jag skruvar bort den......
Asså vad fan betyder detta? 5 hela, 8 halva innan jag börjat och 2 korta (liggande regel på muren)
Ny planka (med nya skruv i) och på med mina fyrkanter,
Logga in
Skapa konto
Så, jag gick över till andra sidan med tuppkammen rakt upp och ba let's go punks. Direkt bitch-slappad med ett hål jag borrat tänkandes på 14:e dimensionen där tid-rymd inte betyder nåt längre. Fan.
Logga in
Skapa konto
Och på tal om motvind, jag måste såklart byta plankan med hål i och när jag skruvar bort den......
Asså vad fan betyder detta? 5 hela, 8 halva innan jag börjat och 2 korta (liggande regel på muren)
Logga in
Skapa konto
Ny planka (med nya skruv i) och på med mina fyrkanter,
Logga in
Skapa konto
Ok, detta har hänt:
Muren klar, elen kvar, vintern kom. Grymt nöjd med hur det ser ut. Vad jag kan se håller skruven och det är vinter. Har synkat ihop 3 polare med vardera byggen och deadline för trappen är sista Juni för alla tre projekt (Takbyte, och plattor mot trä runt en pool).
Vi hade en planeringsdag där vi gjorde listor, spånade idéer och satte datum. Insåg snabbt att bärlina och sned regel under min trapp är nej, jag måste gräva ut material som jag reda gjutit i = NEJ.
Ny ritning idag:
Nästa punkt: Köpa hem grejor.
Muren klar, elen kvar, vintern kom. Grymt nöjd med hur det ser ut. Vad jag kan se håller skruven och det är vinter. Har synkat ihop 3 polare med vardera byggen och deadline för trappen är sista Juni för alla tre projekt (Takbyte, och plattor mot trä runt en pool).
Vi hade en planeringsdag där vi gjorde listor, spånade idéer och satte datum. Insåg snabbt att bärlina och sned regel under min trapp är nej, jag måste gräva ut material som jag reda gjutit i = NEJ.
Logga in
Skapa konto
Ny ritning idag:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa punkt: Köpa hem grejor.
Hittade kameran hos morsan.
Åbys proffsbyggare har planeringsdag. Här skruvar vi ihop en mall för att spåna idéer.
Här inser vi att det inte funkar med plan A med lutande regel och bärlina i botten.
Åbys proffsbyggare har planeringsdag. Här skruvar vi ihop en mall för att spåna idéer.
Logga in
Skapa konto
Här inser vi att det inte funkar med plan A med lutande regel och bärlina i botten.
Logga in
Skapa konto
SÅ jag har en fråga nu:
Alternativ ett:
Jag sätter ihop trappreglarna med hålplatta och ankarskruv (som skissen). Här hamnar reglarnas vertikala och horisontella allihop i rad, alltså alla trallskruv också på rad.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) är inga problem.
Alternativ två:
Jag sätter ihop trappreglarna liggande på varandra (som på bilden). Borde i mitt huvud bli starkare med direktfriktion tra mot trä, men skruvraderna kommer ligga ojämnt om man tänker sitt- och ryggstödsyta.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) kan hamna över hålplattan.
Bärlinan symboliseras av snutten bakom regeln mitt i bild.
Hur hade ni gjort?
Alternativ ett:
Jag sätter ihop trappreglarna med hålplatta och ankarskruv (som skissen). Här hamnar reglarnas vertikala och horisontella allihop i rad, alltså alla trallskruv också på rad.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) är inga problem.
Alternativ två:
Jag sätter ihop trappreglarna liggande på varandra (som på bilden). Borde i mitt huvud bli starkare med direktfriktion tra mot trä, men skruvraderna kommer ligga ojämnt om man tänker sitt- och ryggstödsyta.
Infästningen i bärlinan (som görs med vinkelbeslag) kan hamna över hålplattan.
Bärlinan symboliseras av snutten bakom regeln mitt i bild.
Hur hade ni gjort?
Vi har nu format Åby Byggkratell ÅBK, och naturligtvis finns en logga på G. Tre småbarnfamlijer med varsitt bygge = vi hjälps åt. Första Maj-helgen satt som dag ett och nu satte vi fart. Gjöt plint och byggde stommar hos mig, sedan lunch och en pilsner på lokala krogen och vidare till Davids pooltrallbygge. Söndag samma sak. Vi konstaterade att tre bygger snabbare är tre gånger hastigheten och att tre huven tänker >10 x snabbare en du själv (nykter). Under tiden är mammor och barn på nåt kul, typ djurparken, badhuset eller var fan somhelst förutom där jag blandar betong.
Jobbet nu är helt bakvänt. Istället för att gjuta plint på rätt höjd och mått, bärlinor, reglar och trall är det verklighetsanpassat. Mäta upp lagd trall på stommar, bygg dessa, fäst, stötta upp, fäst bärlina, häng i stoplskor och gjut plint där de står. Detta är för att i mitt huve finns inte plats för att räkna/mäta ut detta. Jag anpassar mig och vi får se hur det går.
Bildbevis:
ÅBK startpunkt hos mig.
Stommar
Stommarna hänger i reglarna på altanen och står tillfälligt på stöttor innan gjutning.
Betong med kärlek blandas med skyffel i skottkärra.
Första bärlinan på plats.
ÅBK stödjer barnarbete, här lurar vi en i juniorlaget att plocka sten.
En plint till klar.
Skönt att se sin idé växa fram. Detta är efter c:a 8 timmar 3 man. Hysterisk takt = KANON!
Sista 12:e plinten klar nu ikväll. Nästa steg är att köpa mer skruv, hålplåt, och trall.
Jobbet nu är helt bakvänt. Istället för att gjuta plint på rätt höjd och mått, bärlinor, reglar och trall är det verklighetsanpassat. Mäta upp lagd trall på stommar, bygg dessa, fäst, stötta upp, fäst bärlina, häng i stoplskor och gjut plint där de står. Detta är för att i mitt huve finns inte plats för att räkna/mäta ut detta. Jag anpassar mig och vi får se hur det går.
Bildbevis:
ÅBK startpunkt hos mig.
Logga in
Skapa konto
Stommar
Logga in
Skapa konto
Stommarna hänger i reglarna på altanen och står tillfälligt på stöttor innan gjutning.
Logga in
Skapa konto
Betong med kärlek blandas med skyffel i skottkärra.
Logga in
Skapa konto
Första bärlinan på plats.
Logga in
Skapa konto
ÅBK stödjer barnarbete, här lurar vi en i juniorlaget att plocka sten.
Logga in
Skapa konto
En plint till klar.
Logga in
Skapa konto
Skönt att se sin idé växa fram. Detta är efter c:a 8 timmar 3 man. Hysterisk takt = KANON!
Logga in
Skapa konto
Sista 12:e plinten klar nu ikväll. Nästa steg är att köpa mer skruv, hålplåt, och trall.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara