Ska bygga på en tomt som ligger vid en väg och som vi vill insynsskydda både på sidan av huset och mot vägen. Tänker oss 180 cm högt åtminstone. Velar mellan skärmväggar som är 180 höga eller brabant thujhäck.
Är en rätt lång sträcka som måste insynsskyddas som ni ser på bild, det med vitt.
Häck är ju enklare underarbete men sen tänker vi på allt arbete med att hålla häcken fin. Så är det rätt mycket snygga där häcken kommer att stå.
Skärmväggar kan bli snyggt oxå men är orolig att de inte kommer att kunna stå stadigt.
Hur skulle ni ha gjort? Kom gärna med tips och idéer. Vill ha detta klart när vi flyttar in och rätt höjd direkt.
Mvh
Är en rätt lång sträcka som måste insynsskyddas som ni ser på bild, det med vitt.
Häck är ju enklare underarbete men sen tänker vi på allt arbete med att hålla häcken fin. Så är det rätt mycket snygga där häcken kommer att stå.
Skärmväggar kan bli snyggt oxå men är orolig att de inte kommer att kunna stå stadigt.
Hur skulle ni ha gjort? Kom gärna med tips och idéer. Vill ha detta klart när vi flyttar in och rätt höjd direkt.
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Med skärmvägg antar jag att du menar något som klassificeras som plank och därmed kräver bygglov och de flesta kommuner gillar inte plank.
Brabant växer mycket och är antagligen svår att hålla nere på 180 cm och är häcken högre blir det mer jobb med att klippa den. Smaragd är däremot en tujasort som växer mindre och håller sig snyggare av sig själv, alltså mindre jobb med klippning.
Brabant växer mycket och är antagligen svår att hålla nere på 180 cm och är häcken högre blir det mer jobb med att klippa den. Smaragd är däremot en tujasort som växer mindre och håller sig snyggare av sig själv, alltså mindre jobb med klippning.
Detta plank är jag sugen på att sätta upp. Inte helt tätt men bra insynsskyddat. Frågan är ju om det blir stadigt när det är sån tack sträcka även om man gör underarbete bra? Kommer anlita någon till att sätta upp det. För kommunen är det helt ok om vi sätter upp dessa.
Lite svårt att se hur hörnet ser ut men om det är en korsning där så brukar kommunen ha synpunkter på hörjden. Plank är normalt sådan som har mindre än 50% luft och kräver då bygglov eller lov från grannar.
Ett alternativ för att få det stadigare är att sätta ut snedsträvor på egen mark innanför planket, på egen mark utanför planket om planet dras in en bit eller snedträvor som går ut på kommunens mark med tillåtelse eller utan.
Med rejäla plintar går det att få allt att hålla men vindlasten på ett sådant tätt plank kan bli väldigt stor. Så räkna med djupa grova plintar.
Ett alternativ för att få det stadigare är att sätta ut snedsträvor på egen mark innanför planket, på egen mark utanför planket om planet dras in en bit eller snedträvor som går ut på kommunens mark med tillåtelse eller utan.
Med rejäla plintar går det att få allt att hålla men vindlasten på ett sådant tätt plank kan bli väldigt stor. Så räkna med djupa grova plintar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vore det inte enklare att välja en tomt lite längre från genomfartsvägen, som tydligen är ett störningsmoment.
Mellan tomterna i ett "vanligt" villaområde brukar man väl nöja sig med en trevlig häck,
som de boende på båda sidor gillar
Mellan tomterna i ett "vanligt" villaområde brukar man väl nöja sig med en trevlig häck,
som de boende på båda sidor gillar
Skippa alla färdiga skärmväggar från byggladorna. De duger till att ringa in altanen på sommarstugan men som plank håller de inte. Du behöver gjuta plintar på styvt 1 m för att planket ska stå sig när det blåser som värst. Som stolpar till planket duger 70x70 och då är du fri att bygga vilken design som du vill mellan stolparna.
Klicka här för att svara


