14 287 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Dimension stolpar till balkong 5.30 lång, 2.7 m djup.
Hej,
Ursäkta slarviga skissen...
Vi skall bygga balkong till vårt suterrängshus. Den skall gå längs halva huset (4.1m), dvs framför köket på övre våningen där det kommer att sättas glasdörrar där fönstret är nu, och sen sticker balkongen 1.2 m ut förbi fasaden. På sidan kommer då en trappa i slänten där man kan komma upp på balkongen. Räcket är tänkt trädstolpar (vertikalt), dvs som fortsättning på bärande stolparna, iaf i hörnarna och emellan (tunnare?) stolpar med metallvajer (ung 10 horizontella trådar?) emellan för att ha maximalt sjöutsikt. vi behöver ha smakråd: dimension på bärande balkongstolparna: 95x95 eller 115x115. Tips kring räcket?
Ursäkta slarviga skissen...
Vi skall bygga balkong till vårt suterrängshus. Den skall gå längs halva huset (4.1m), dvs framför köket på övre våningen där det kommer att sättas glasdörrar där fönstret är nu, och sen sticker balkongen 1.2 m ut förbi fasaden. På sidan kommer då en trappa i slänten där man kan komma upp på balkongen. Räcket är tänkt trädstolpar (vertikalt), dvs som fortsättning på bärande stolparna, iaf i hörnarna och emellan (tunnare?) stolpar med metallvajer (ung 10 horizontella trådar?) emellan för att ha maximalt sjöutsikt. vi behöver ha smakråd: dimension på bärande balkongstolparna: 95x95 eller 115x115. Tips kring räcket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sissen är väl inget att skämmas för! Ni klarar er med 95x95 om stolparna ska stå ungefär som på skissen.Trästolpar till räcket kan kanske se lite klumpigt ut i förhållande till ert nätta hus. Jag skulle satsa på rostfritt stål. När det gäller räcken finns det ju vissa regler som man måste förhålla sig till. Se Boverkets byggregler (BBR) avsnitt 8:2 Skydd mot fall.
.
.
Tack Justus! Risk att 95x95 stolparna får sprickor? Jag undrar om man kunde fortsätta stolparna som räcke bara i hörnarna och sen ha tunnare emellan? Och tycker du tunnare vertikala delar och räcket av trä överallt eller kanske av metall? T.ex ljusfärgat som huset från ‘59 eller grått? Jag var tidigare inne på smidesspåret i funkisstil men det är dyrt,J justusandersson skrev:Sissen är väl inget att skämmas för! Ni klarar er med 95x95 om stolparna ska stå ungefär som på skissen.Trästolpar till räcket kan kanske se lite klumpigt ut i förhållande till ert nätta hus. Jag skulle satsa på rostfritt stål. När det gäller räcken finns det ju vissa regler som man måste förhålla sig till. Se Boverkets byggregler (BBR) avsnitt 8:2 Skydd mot fall.
.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker att man kan undvika alltför kraftiga dimensioner. Jag misstänker att det kan se klumpigt ut i förhållande till huset, men det är en smaksak. Har man en idé kan man gärna överdriva den lite. Massiva trästolpar kan ha en tendens att spricka, Det är mest ett estetiskt problem. Man kan undvika det genom att limma ihop mindre delar. Räcke av ljus metall (rostfritt/aluminium etc=. Stolpar plus 3 horisontella delar enligt följande bild skulle kunna vara snyggt. De nedre fälten kan täckas med färgade skivor i lämpligt material eller plexiglas.
Logga in
Skapa konto
Jag håller med! Det skall inte se för klumpigt ut. Jag gillar vid räcket du skickade att det är tunnt metall. Däremot är jag inte så galen i glas/plexiglas som lätt kan se smutsigt och ibland ser lite ‘kitschy/tacky’ ut.J justusandersson skrev:Jag tycker att man kan undvika alltför kraftiga dimensioner. Jag misstänker att det kan se klumpigt ut i förhållande till huset, men det är en smaksak. Har man en idé kan man gärna överdriva den lite. Massiva trästolpar kan ha en tendens att spricka, Det är mest ett estetiskt problem. Man kan undvika det genom att limma ihop mindre delar. Räcke av ljus metall (rostfritt/aluminium etc=. Stolpar plus 3 horisontella delar enligt följande bild skulle kunna vara snyggt. De nedre fälten kan täckas med färgade skivor i lämpligt material eller plexiglas.
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte så elegant men har vissa konstruktiva fördelar. Jag skulle jaga lite funkiskänsla. Googla på Le Corbusier. Han har ritat några villor med terasser och terassräcken. Jag är heller inte svag för plexiglas. Det är mest för den som inte vill skymma utsikten. Det finns massor av material man kan använda som håller i ur och skur.