14 290 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Dimension stolpar till balkong 5.30 lång, 2.7 m djup.
Hej ‘Justus’, jag hoppas att jag får be dig om mera råd kring dimensionerna av balkongen?
1. Altanen under blir 3 m djup. Blir det för bred i förhållande till huset om stolparna står 2,70 från huset (dvs till utsidan av stolpen, 2,65 till stolpen’s mitt). Bättre med t.ex max 2.5 bred balkong?
Med 2.70 till huset finns det då risk att horizontella delen måste bli väldigt tjock?
2. Bärande horizontella delen är då längst ut, dvs stolparna kan fortsätta upåt för att bli räcket, alldeles på utsidan av balkongen. Är det snyggare att i stället ha en balkong som ‘sticker ut’ i förhållande till stolparna?
Jag bifogar några foton. Där brädan ligger är 2.70 från huset.
1. Altanen under blir 3 m djup. Blir det för bred i förhållande till huset om stolparna står 2,70 från huset (dvs till utsidan av stolpen, 2,65 till stolpen’s mitt). Bättre med t.ex max 2.5 bred balkong?
Med 2.70 till huset finns det då risk att horizontella delen måste bli väldigt tjock?
2. Bärande horizontella delen är då längst ut, dvs stolparna kan fortsätta upåt för att bli räcket, alldeles på utsidan av balkongen. Är det snyggare att i stället ha en balkong som ‘sticker ut’ i förhållande till stolparna?
Jag bifogar några foton. Där brädan ligger är 2.70 från huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man bortser från det byggnadstekniska så tycker jag att det verkar bättre om balkongen är mindre djup än altanen. 2,7 - 3 meter är inga kolossala spännvidder för vanligt konstruktionsvorke.
Balkongen var tänkt att bli 2.70 djup, altanen 3 m. Ser balkongen för klumpig ut i förhållande till huset som är 8x6 m med 2.5x4 m utbyggnad på gatusidan? Tycker du att det behövs större skillnad mellan altan och balkong? Om stolparna placeras på 2.65 (mitten av stolpen) Från huset, kommer då bärande delarna bli tjocka och klumpiga?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte i första hand balkongens mått utan dimensionerna på de ingående komponenterna som avgör om det ser klumpigt ut. Jag tycker inte att skillnaden mellan altan och balkong behöver vara större. Med så liten spännvidd som runt 2,7 meter kommer inte bjälkarna att bli särskilt klumpiga.
Klicka här för att svara