tänkte bygga ett insynsskydd med liggande ribbor, där ribborna ska gå på varsin sida av stolparna. Hittar ingen bra ritning med dimensioner och hur man ska bygga?
Vet inte om 95x95 stolpar och 45x45 ribbor blir i överkant? Där man sätter 45x45 ribbor utanpå stolpen på ena sidan o andra sidan emellan.
Vet inte om 95x95 stolpar och 45x45 ribbor blir i överkant? Där man sätter 45x45 ribbor utanpå stolpen på ena sidan o andra sidan emellan.
Finns staketribbor som är 28x45. Använde det när vi byggde staket förra sommaren. 70x70 som stolpar. Men som sagt, det var staket, så ska det vara högt insynsskydd behövs det kanske kraftigare stolpar? Vårt känns dock väldigt robust. Men det beror antagligen på hur högt det ska vara och hur långt det ska vara mellan stolparna.
I grannskapet finns båda varianter av insysnskydd, dvs både 45x45 och 28x45. Är hur omgivningen ser ut i övrigt som avgör vilket som är snyggast, tycker jag.
I grannskapet finns båda varianter av insysnskydd, dvs både 45x45 och 28x45. Är hur omgivningen ser ut i övrigt som avgör vilket som är snyggast, tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt. Hur skruvade du 28x45? 1 el 2 skruv i varje stolpe och vilken skruv? Avstånd mellan stolpar?J JeLö skrev:Finns staketribbor som är 28x45. Använde det när vi byggde staket förra sommaren. 70x70 som stolpar. Men som sagt, det var staket, så ska det vara högt insynsskydd behövs det kanske kraftigare stolpar? Vårt känns dock väldigt robust. Men det beror antagligen på hur högt det ska vara och hur långt det ska vara mellan stolparna.
I grannskapet finns båda varianter av insysnskydd, dvs både 45x45 och 28x45. Är hur omgivningen ser ut i övrigt som avgör vilket som är snyggast, tycker jag.
[bild]
Jag har varit lite emot den dimensionen i liggande konstruktioner. Sett så fruktansvärt många staket mm som krökt sej efter bara några månader och det ser inte snyggt ut!
Men ska nu göra ett vindskydd på en hörna av altanen och där blir det en sån här konstruktion. Tänker sätta ganska tätt med stolpar, nånting mellan 60-120. Bör ju inte kröka sej då tycker jag.
Satte två skruvar i varje stolpe. Avståndet minns jag inte. Det var väldigt varierande
På gränsen att vara för långt på långsidan man ser på bilden, men det var för jag använde befintliga plintjärn som var gjutna i stödmuren sen innan. Tätare på kortsidan, men ändå längre än 120
Kommer jag ihåg ska jag ta mått på staket och skruv imorgon kväll.
Var också rädd att det skulle kröka sig, men nu ett år senare är det fortfarande rakt och fint. Dubbla skruvar och sortera bort de ribbor som var allt för skeva.
Kommer jag ihåg ska jag ta mått på staket och skruv imorgon kväll.
Var också rädd att det skulle kröka sig, men nu ett år senare är det fortfarande rakt och fint. Dubbla skruvar och sortera bort de ribbor som var allt för skeva.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Då måste du troligen ha minst 50% luft/genomsyn över en viss höjd för att det inte ska bli ett plank. Denna höjd kan variera från kommun till kommun.
Om insynsskyddet är i huvudsak för folk som passerar kan man uppnå detta genom att istället ha tvärställda plankor på höjden. Då ser man bra rakt framifrån men inte alls i vinkel. Som "insynsskydden" på motorväg.
Om insynsskyddet är i huvudsak för folk som passerar kan man uppnå detta genom att istället ha tvärställda plankor på höjden. Då ser man bra rakt framifrån men inte alls i vinkel. Som "insynsskydden" på motorväg.
4,5x57 var skruvarna jag använde. Avståndet har som sagt varierat. Plintjärnen som satt sen innan var inte jämt fördelat så avståndet varierar mellan 170-210cm. Resten av staketet som inte syns satte vi tätare, tror vi anpassade avståndet efter ribborna för att minimera spill.J jordraketen skrev:Snyggt. Hur skruvade du 28x45? 1 el 2 skruv i varje stolpe och vilken skruv? Avstånd mellan stolpar?
Jag har varit lite emot den dimensionen i liggande konstruktioner. Sett så fruktansvärt många staket mm som krökt sej efter bara några månader och det ser inte snyggt ut!
Men ska nu göra ett vindskydd på en hörna av altanen och där blir det en sån här konstruktion. Tänker sätta ganska tätt med stolpar, nånting mellan 60-120. Bör ju inte kröka sej då tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När ni skruvar TVÅ skruvar i varje stolpe, sätter ni dessa horisontellt eller vertikalt då? Blir det inte fult med så mycket skruvar, och hjälper det verkligen??
Ska skruva 45x45 i 70mm stolpar och funderar på vilka skruv jag ska använda. Några tips?
Ska skruva 45x45 i 70mm stolpar och funderar på vilka skruv jag ska använda. Några tips?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden