Uppdatering... Klamatisen verkar trivas så här långt! Men det är ju nästa hår som är eldprovet, så klart...

Klättringsgrönska av klematis som växer på staket ovanför en träbädd mot en himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering efter första vintern: alla fyra plantorna överlevde. Det behövs verkligen nästan aldrig vattnas, jag tror vi kanske vattnat fyra gånger sammanlagt på första året? Dessutom är smidesräcket äntligen på plats!

Takterrass med trägolv och lövträd i krukor vid smidesräcket, mot bakgrund av hustak och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Suer och 5 till
  • Laddar…
Ljuger bilden eller håller den på att välta?

• Gilla
strandal
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Ljuger bilden eller håller den på att välta?
Hehe... Bilden ljuger! Den håller absolut inte på att välta. Och det är absolut inte så att jag byggde en platt botten och sen glömde att den borde stå på trallen eftersom taket lutar. :lying:

• Gilla
dd88 och 1 till
  • Laddar…
Hej, la du någon duk ovanpå lecakulorna eller la du jord direkt på?

A arkTecko skrev:
Därefter klädde jag den främre insidan med svart barkväv, för att den vita cellplasten inte ska ses i springorna när virket torkar och krymper.

[bild]

Isoleringen är 20 mm tjock cellplast.

[bild]

Det behövdes även borras hål för två genomföringar, den undre för att kunna tömma vattenförrådet, den övre ska alltiv vara öppen och förhindra att vattennivån stiger upp i jorden vid regn eller övervattning.

[bild]

De genomföringar jag hade var för korta för att gå igenom trä+isolering, så ett större hål gjordes i frigoliten.

[bild]
Är det ett växthus man ser i bakgrunden? Det ser spännande ut :)

Tack för inspirationen. Ska bygga liknande på min nya altan som snart är klar.

A arkTecko skrev:
Haha, japp! Det är tyvärr inte vårt längre, men några bilder lades upp i en tävlingstråd för några år sedan:

Avslutad: Sommartävling om uteplats! [länk]
Verkligen trevligt orangeri. Att bevara det gamla när det renoverades blev riktigt lyckat.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.