Skall montera liggande ribbor 45x45 till ett staket på 70x70 stolpar.

Så min fråga är nu helt enkelt vilken skruv jag ska använda? Och hur jag lämpligast fäster ribborna... Här läst många som säger att man skall sätta 2st skruv i varje stolpe för att minska vridningsrisken. Stämmer verkligen det? Och isf, hur sätter jag skruven? 2st horisontellt, vertikalt eller diagonalt?? Ska jag använda lång trallskruv, typ 4,8x75, 5x100? Eller bara en vanlig skruv för utomhusbruk och istället typ 5x80?

Samt, räcker det med C4 eller bör jag använda rostifritt?

Redigerat:
Vad man skall och bör är en svår fråga.
Jag har byggt ett antal liknande ribbräcken, använder trallskruv längd 75 mm.
Sätter 2 skruv vertikalt i varje regel och stolpe.
Och detta fungerat bra, det första håller efter 15 år.
Sen om det behöver vara rostfritt eller inte är också en svår fråga.
RF har den fördelen att de är mjukare och kan röra sig. Men jag har aldrig haft en C4 skruv som rostat av.
Men är ju RF inte så mycket dyrare, så ta det du har tillgängligt.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Bor du i Bohuslän, Göteborg eller Halland bör du använda A4 skruv. Ju längre bort från kusten du bor desto enklare kvalitet håller. Jag skulle dock inte använda C4. Hur ribborna uppträder beror mest på stolparnas avstånd, virkeskvalitén.och ribbornas totallängd. Jag tror inte att en extra skruv har så stor betydelse i det sammanhanget.
Trallskruv är rätt värdelöst vid snygga montage. Använd vanlig försänkt skruv (TFT) i utomhuskvalitet. Skruvlängden bör vara minst 90 mm, men det finns väl bara 100 mm.

Jag har 5x80 C4 hemma, duger det tro? Bor 3mil längre in från landet än Göteborg. :)

Tycker det är så stora huvuden på dessa bara! :confused:

Osäker på vad du menar med ”försänkt tft” skruv? Vad är det för speciellt med dem?

Redigerat:
Smaken är som baken.
Tft skruven har en stor skalle, de rostfria skruvarna kommer lysa i ditt staket. Sätt de rakt för det syns väl.
Gillar man stora skruvskallar så använd tft. Trallskruvarna går ju liksom mer in i virket och blir inte så synliga.
Att en 6 mm C4 skruv skulle rosta av innan du har tröttnat på staketet tror jag inte.
Min erfarenhet i kustnära läge i Halland är att en del av skallarna på c4 skruvarna kan bli lite rostiga. Kanske inte så snyggt på ett staket.
Men jag har använt A4 75 trallskruv till mina staket vid havet, hemma mitt i landet har jag C4.

Så är det, personligen slipper jag helst se skruvarna om möjligt. Men om man då ändå måste sätta dubbla trallskruv per ribba och stolpe så är ju frågan om det ändå blir snyggare än En skruv med större skalle? Jag vet inte... men lutar nog åt trallskruven ändå.

Byggmax har följande:
4,2 x 75 C4 150st/100kr
4,8 x 75 A2 150st/150kr
5,0 x100 A2 150st/158kr

Jula har:
4,8x75 A4 100st/169kr

Är ju ingen jätteskillnad i pris, det är nog mer en estetisk fråga eftersom den minsta skruven såklart kommer synas minst. Men vill ju inte att det går av.

@Håkan A : Du säger att du sätter 2st skruv vertikalt på en 45mm ribba, det innebär ju att skruvarna måste hamna Väldigt långt ut i kanterna? Är det inte risk att det spricker då?

Redigerat:
Vi betalade 843kr för 600-hink med ESSVE 4.8x75 A4 trallskruv på Karl Hedin.
Dvs 1.40 per skruv.

/Göran

C4 skallarna kommer att rosta, men skruven håller i det här läget, sämre på ett däck. Köp bara välkända märken, essve, VBS m fl. Undvik Byggmax egna. Sätt en skruv i mitten, min 90 mm lång. Står du ut med att trallskruvens huvud borrar in sig, så använd det, annars TFT. För 40 år sedan hade jag använt mässingsskruv. Överlägset snyggast.

Körde nylig essdeck max i A2 från essve, tycker det ser bra ut med en liten skalle. A4 är klart lite overkill mer än 5km från kusten ;)

Har det någon betydelse hur långa ribborna är som jag använder mig utav? Har 150cm mellan stolparna så det mest naturliga faller på 4,8m långa ribbor som då skarvas var tredje stolpe på 4,5m.

Så länge dom är raka så är längre bättre

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Virke som vilar på flera stöd (kallas för kontinuerliga balkar) utnyttjar den egenskapen att det uppåtriktade momentet vid stöden motverkar nedböjningen däremellan. Virkeskvalitén har stor betydelse. Försök att hitta så kvistfritt virke som möjligt. Är virket klassat i något avseende, välj C 24 alternativt G4-2 eller bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.