Byggahus.se

Vilken fraktion på materialet??

1. C
    Medlem · 10 inlägg

Christian2

Medlem
    Hej!

Håller på med byggande av en altan. Har några funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.

Har grävt ut för plintar (de svart hinkarna på bilderna, har dessa där pga barn) Hålen är 80 cm djupa, plintarna är 50 cm. Marken generellt består av ca 20 cm matjord och sedan hård lera.
    • Vad för material ska jag ha i botten av hålen? och vad för material ska jag fylla runt plinten? Makadam 0-18?

Mellan plintarnas centrum och gräsmattan är det ca 40 cm i bredd och 25-30 cm djup. Lutning från fasaden. Där kommer det komma en trappa (ett steg) till altanen. 28*120 * 2 st bredd. Som avslutning mot gräset har jag tänkt att köra en tumlad marksten.
    • vad för material ska jag fylla igen "diket" med? Markduk i botten är självklart, kommer att padda ytan efteråt. Ska jag använda Makadam 0-18 här? Vilka skikt är bäst att ha med tanke på att marken ("diket" består av hård lera?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200618_224812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200618_224858.jpg

Som ni ser på bilderna ovan kommer den yttre bärlinan vila på plintar och bjälklagen kommer få stöd av befintliga sjöstenplattor. Har tagit bort en rad med sjösten för att lättare få till ett fall bort från fasaden.

Ha en god midsommar på er!

2. GoC
    Medlem · 2 585 inlägg

GoC

Medlem
    Markduken kan du skippa. Även att padda, vad skulle det tillföra? Det gör du bara om du skall komprimera ett material för att sedan belasta det. Du kan fylla gropen med vad som helst. Bäst är väl samma lera du grävt bort, annars bygger du en damm då leran stänger in vattnet som samlas i din makadamfyllda grop. Skulle du anlagt en grundplattan så hade din metod varit att rekommendera.
    Jag hade nog försökt fylla tillbaka med leran runt plintarna för att undvika att det blir vattenfyllda gropar som tjälen kan spöka med.
    Fyllt på lagervis och komprimerat med en stör

3. C
    Medlem · 10 inlägg

Christian2

Medlem
    Tack för ett snabbt svar! Att padda ytan syftar till att få den så kompakt och jämn som möjligt för att trappan och markstenen ska få en så jämn yta som möjligt, men det kanske är överarbetat.

Hmm en damm bör det bli oavsett om jag fyller gropen med den uppgrävda fyllnaden, eller?
    Tänkte mer att makadam är dränerande, och därav skulle vattnet komma snabbare ned till leran som på sikt (minst 72h, efter ett litet test i ett plint hål) lyckas jobba undan vattnet.

4. GoC
    Medlem · 2 585 inlägg

GoC

Medlem
    Så är det inte en styv lera utan troligen ett siltigare material. Försvinner vattnet så är det inget problem. Fyll med sand runt. Men du skall alltså inte ha ett trädäck utan plattor och ett tak?
    Då skall du så klart padda, men använd bärlagergrus gärna 0-32, det blir stabilare än 0-18 som är väggrus. Men du kan helt klart skippa markduken.

5. C
    Medlem · 10 inlägg

Christian2

Medlem
    Det är ett vanligt trädäck med en trappa,och kommer avsluta med en marksten innan gräset börjar. Tak?? Markduken hade jag tänkt syfta till så att t.ex makadam inte skulle blanda sig leran och jorden runt om diket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.