35 526 läst ·
24 svar
36k läst
24 svar
Alger på altan/trall
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Håller helt med dig! Plus att oljan oxiderar. Väldigt trött på tryckt trall och olja därför valde vi lärkträ som vi tvättar av varje år. Såpa är ju helt suveränt och naturligt.Uffe Puffe skrev:Jag har haft olika trädäck hemma och på landet i 40 år och jag kan jämföra mina däck med grannarnas däck. Jag tvättar bara med något såpa i vattnet och däcken håller sig snygga i tiotals år (tryckimpregnerad furu). Grannarna som oljar in sina däck ökar inte livslängden och de får brunsvarta däck pga av att smuts, pollen mm fastnar i den feta ytan, medan mina däck är snyggt grå. Anledningen till att många oljar in sina däck är att tillverkare och återförsäljare av oljorna är duktiga på marknadsföring.
Våra altaner/trädäck byggdes 2006. Har aldrig oljat. Däremot tvättat/skurat med såpa 1 gång. Däcket är jättefint, lite silvergråaktigt, men det ligger i syd och sydväst så den gröna beläggningen som gärna uppstår i norrläge slipper vi.
Vid tidigare hus har vi oljat och betsat trädäcken. De drog åt sig smuts, insekter och blev mörkare för varje år som gick.
Aldrig mer ett oljat däck!!
Att trät får lite sprickor med tiden hör till. Det blir förvånadvärt lite. Vi har en träbrygga där vissa delar är garanterat minst 30 år, "still going strong", och räknar inte med något byte på åtminstone 5 år.
Vid tidigare hus har vi oljat och betsat trädäcken. De drog åt sig smuts, insekter och blev mörkare för varje år som gick.
Aldrig mer ett oljat däck!!
Att trät får lite sprickor med tiden hör till. Det blir förvånadvärt lite. Vi har en träbrygga där vissa delar är garanterat minst 30 år, "still going strong", och räknar inte med något byte på åtminstone 5 år.
Jag har brunt tryck impregnerat staket och altan för att behålla färg samt att trallen ej ska suga så mycket vatten oljar jag allt virke . Har inte haft något som helst problem med alger smuts insekter och det är så enkelt att hålla rent , så jag kommer alltid olja in mitt tryckta virke
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Olja inte, trallen blir mörk. Gör det några gånger och den blir nästan helt svart och ful. Hjälper inte livslängden heller, kör försiktig högtryck med trallmunstycke 1 gg/år och du har gjort vad du ska. Allt annat är marknadsföring.
Min erfarenhet av att olja trallen är att den med åren blir svart av det. Vi bara tvättar vår trall på våren, den är snyggt grå. Pappa och grannen tvättar och oljar, deras blev svarta. Vet inte om det är nån svart alg eller om det är smuts som oljan tar åt sig. Pappas har iallafall blivit bättre sedan han slutade olja pga dåliga knän.
Ta nu inte detta som nån generell och tvärsäker regel om att det är bäst att inte olja, Ingen av altanerna har mer än 10 år på nacken, och jag har bara kollat dessa tre.
Ta nu inte detta som nån generell och tvärsäker regel om att det är bäst att inte olja, Ingen av altanerna har mer än 10 år på nacken, och jag har bara kollat dessa tre.
Finns ett väldigt enkelt och tidsbesparande sätt, som dessutom är väldigt billigt:
Ättika.
Köp en tryckspruta eller använd en vanlig blomspruta. Fyll med vanlig ättika. Billigast som jag hittat och använt är Willys egen, Eldorado, cirka 11:-/litern. 12%.
Spruta på påväxten på altanen och låt vara. Efter cirka 12-20 timmar är påväxten borta. Är det mycket påväxt kan du behöva spruta på en omgång ytterligare.
Gjorde som ovan förra helgen, och det funkade perfekt! Altanen är som ny!
Ättika.
Köp en tryckspruta eller använd en vanlig blomspruta. Fyll med vanlig ättika. Billigast som jag hittat och använt är Willys egen, Eldorado, cirka 11:-/litern. 12%.
Spruta på påväxten på altanen och låt vara. Efter cirka 12-20 timmar är påväxten borta. Är det mycket påväxt kan du behöva spruta på en omgång ytterligare.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Tror du att det funkar även om verandan (i mitt fall) inte blivit omhändertagen på ca 15 år?Nillenn skrev:
Finns ett väldigt enkelt och tidsbesparande sätt, som dessutom är väldigt billigt:
Ättika.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden