Har en ett soldäck utanför den inbyggda altanen. Olja gör ju däcket mörkt/fult. Klorin o tralltvätt hjälper en del. Tröttnade på det. Oljar inget mer. Provade C...'s Altanlasyr (de har slutat med den nu tror jag). Snyggt en sommar el två. Sen flagnade det. Kan iofs delvis bero på att det varit oljat tidigare men väl rengjort innan. Mkt fult nu iaf.
Nån som har erfarenhet av nån färg eller lasyr som funkar bra?
Täcklasyr kanske funkar. Men målade horisontella ytor är svårt få att hålla bra utomhus pga vintern bl a.
Måste nog slipa lite annars fäster det väl inte på den flagnande lasyren.
Få det trärent är för mkt jobb... :-) Byter hellre trallen.
Eller också får det va Shabby! :-)

Tacksam för ev tips! Eller hänvisning till nån tråd.

• Alt-trätrall med flagnande lasyr vid en inbyggd altan, behöver underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vi har behandlat vår altan med såpa två gånger per år i elva år.
Inte rätt tid på dygnet för att fotografera, här är bilder som är tagna för annat ändamål än att visa altanen. Välvårdad träaltan med klätterväxter längs en vit vägg och metallstöd, tagen i skarpt ljus.
Skapa konto
Altan behandlad med såpa med trädgårdsbord och krukväxter, gult hus i bakgrunden.
Skapa konto

Åsa Lund
Såpade däcket igår. Lade på såpa med roller. Det blir ljusare och jämnare i färgen om nån vecka. Såpat trätrall vid röd husvägg med solstolar, med en jämnare, ljusare färgton efter behandling.
Skapa konto

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såpade däcket igår. Lade på såpa med roller. Det blir ljusare och jämnare i färgen om nån vecka. [bild]
Lägger du på såpan utblandad med vatten eller ospädd?

Åsa Lund
Koncentrerad
Utan vatten i
Med roller
Om du högtryckstvättat kan det behöva skuras med rotborste för att ta bort spågor innan du lägger på såpa

• Gilla
Axelmannen2
  • Laddar…
Jag har skurat min altan med vatten och såpa. En hink vatten och ca 1 dl såpa. Blir rent... men menar du att jag inte behandlat trät då? Ska det alltså vara ren såpa man gnider i trät och inte sen sköljer bort med vatten?

Jag kör med typ 5 liter vatten, ganska varmt, och en halv flaska gulsåpa. Sedan knäskurar jag med ganska hård borste. Sköljer av lätt efter det.

Har man väl börjat olja, lasera eller nåt annat så får man nog fortsätta tror jag.

Planerar att tvätta och såpa in min veranda i nästa vecka, den har varken blivit tvättad eller behandlad på något sätt på 15 år och har således både algväxt och är torr.
Efter att ha läst ett flertalet trådar här tänkte jag göra så här: Rolla på ättika på algväxten, låta verka, högtryckstvätta med borste och sedan rolla på såpa. Vad tror ni?
Behöver den torka innan jag rollar på med såpa - hur mycket i så fall?

Jag har precis fixat de 15-åriga trädäcken. De har inte behandlats på 3 säsonger pga bevattningsförbud. Efter vad jag läser här har jag nog varit för snål med såpan. Tvättar först med högtryckstvätt med bara vatten och använde 5 dl såpa till 5 l vatten efter vattentvätten. Jag ska nu såpa in dem en extra gång i större koncentration.

Jag använder Gyinges linoljesåpa som väl är fetare än den vanliga. 5 liter kostar 638 kr inkl transport.

HUR stor betydelse har egentligen såpan?

Min personliga åsikt är att en högtryckstvätt endast i nödfall ska vara inblandad i någon behandling av trä.

Jag kör vanlig gulsåpa köpt på ICA. Huvudingrediensen i såpa är tallolja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.