Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Komposittrall

1. A
    Medlem · 6 inlägg

Anna Nordström

Medlem
    Hej!
    Bygger en betongpool och planerar att lägga kompositdäck (ca 90 kvm) runt poolen (3,5x6,5). När jag läser på om komposit finns det många olika varianter och prisklasser. Pratat med snickare och det är inte många som verkar ha vana att lägga komposit. Verkar som att det är lite mer att tänka till när man lägger kompositen än vanlig trätrall - då man måste ta hänsyn till temperatur och hur mycket brädorna krymper/sväller. Funderar på Scandinavian plank (funnits länge på marknaden) alternativt Place Altan (har den snyggaste brädan). Självklart finns det dyrare komposit green plank, woodlon osv men då det är så många kvm samt att jag måste leja bort läggningen önskar jag en billigare lösning. Skulle helst vilja ha lite ljusare grå bräda men vill samtidigt att det ska vara funktionellt och en bräda som håller. Ni som har erfarenhet av komposit, kan ni rekommendera något annat, dessa? Har ni några tips får ni skriva! Tack på förhand!

2. A
    Medlem · Skåne · 563 inlägg
    Har byggt en altan på 25 kvm nu i sommar med komposittrall från Willab Garden. Det finns två olika grå nyanser, den vi köpte heter Silvergrå. Den är nog mörkare än vad det ser ut på deras bilder. Det finns en ljusare som heter Antik. Valde Willab pga pris, dom har kampanj nästan jämt, och att dom har plankor på 5,4 meter. Då slapp jag skarva, kunde lägga hela längder. Deras är ihåliga, vet att andra märken även har massiva.
    Man behöver regla tätare än för trätrall. Det kan nog vara olika mått för olika tillverkare/massiva eller ihåliga. För Willabs stod det cc 35 cm. Så det blir en del merarbete med grundstommen.
    Så tips är att titta på tillgängliga längder för att slippa spill och kunna lägga utan skarvar om möjligt eftersom dom expanderar i längdriktningen.

3. A
    Medlem · 6 inlägg

Anna Nordström

Medlem
    Tack för tipset. Har kontaktat dem o de ska skicka provbitarna. Lyckades du få till hela altanen utan att skarva eller fick du lägga fris?

4. A
  5. M
    Husägare · Malmö · 76 inlägg

Moana

Husägare
    Jag är nöjd med Scandinavian Plank. Har ett däck som är 4 år gammalt och håller på att bygga ett till. Har fris i det gamla, men inte i det som byggs nu, skarvar på båda. Jämfört med vanligt trädäck är stora skillnaden att regelverket ska vara tätare och att man använder clips.
    Tycker inte våra expanderar så mycket, men man bör ju ha 5 mm avstånd mellan skarvarna.
    Tittade på Place, men deras frakt var hutlöst dyr.

6. J
    Medlem · 43 inlägg

joelpap

Medlem
    Ni som lagt komposittrall, hur upplever ni det med rörelser och värme? Är rörelserna någon man stör sig på? Och hur varmt är det att gå på riktigt heta dagar?

7. A
    Har inte stört mig på rörelser än. Varmt barfota varma sommardagar ja, men inte så jag inte kan gå på det. vi har grått. Kanske ännu varmare på svart.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.