9 797 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Altan i otryckt virke?
Vi ska bygga nytt trädäck och pappa vill hjälpa oss. Han har ett litet sågverk och använder isf virke från vår egen skog, dvs tall. Jag vet att trall oftast byggs med tryckimpregnerat trä men en del av det roliga är ju att få fälla och såga eget virke så därför vill jag gärna använda otryckt om det inte är helt galet? Det blir inget tak eller skydd från vädrets makter, vi bor i Norrland så kan ju bli en del snö över vintern och så. Går otryckt virke att behandla med linolja/såpa/annat som gör att det ändå får en okej livslängd och inte ser helt sorgligt ut direkt?
Produkter som diskuteras: "linolja/såpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Stryk det med bryggsmörja så borde det klara sig länge. Luktar gott också.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Har inte "Selder & company" gjort något försök med att fritera trä i linolja?
Har för mig jag sett någon reklam på Instagram om det... Det skulle funka lika bra som tryckt...
Kanske är lite svårt att fritera hela brädor, men det kanske räcker med att måla med varm linolja?
Har för mig jag sett någon reklam på Instagram om det... Det skulle funka lika bra som tryckt...
Kanske är lite svårt att fritera hela brädor, men det kanske räcker med att måla med varm linolja?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Min erfarenhet är att det börjar ruttna där det står kvar vatten. Torkar det bara upp med jämna mellanrum så håller det länge.
Så se till att skarvar oljas ordentligt och se till att däcket är luftigt så att inte smuts som binder fukt samlas i springorna.
Ibland kan det bli special på vissa ställen, t ex en regel som ligger längs med en springa i däcket, eller längs med en husvägg. Dessa är som gjorda för att röta ska bildas.
Så se till att skarvar oljas ordentligt och se till att däcket är luftigt så att inte smuts som binder fukt samlas i springorna.
Ibland kan det bli special på vissa ställen, t ex en regel som ligger längs med en springa i däcket, eller längs med en husvägg. Dessa är som gjorda för att röta ska bildas.
Jag brukar göra kanter ti mina rabatter i hemmasågat virke. Det brukar klara sig i 10-15 år och då har jag tjärat det vid nedsättningen. Tycker du kan använda eget virke. Det bir billigare och du kan byta ut en bräda om den blir dålig.A albinroo skrev:Vi ska bygga nytt trädäck och pappa vill hjälpa oss. Han har ett litet sågverk och använder isf virke från vår egen skog, dvs tall. Jag vet att trall oftast byggs med tryckimpregnerat trä men en del av det roliga är ju att få fälla och såga eget virke så därför vill jag gärna använda otryckt om det inte är helt galet? Det blir inget tak eller skydd från vädrets makter, vi bor i Norrland så kan ju bli en del snö över vintern och så. Går otryckt virke att behandla med linolja/såpa/annat som gör att det ändå får en okej livslängd och inte ser helt sorgligt ut direkt?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Norrlandsvirke, då är det ingen fara, kör på baraA albinroo skrev:
Lärde mig precis (av google) att det du beskriver också kallas roslagsmahogny eller bryggsmörja? Vi har använt det på räcket till farstukvisten som även det är delvis av vårt eget virke, och det luktar verkligen gott.R Robzon skrev:
jo precis. Roslagsmahogny är väl ett lite mer fancy namn på det, då kommer det i fin burk och kostar lite mer. Bryggsmörja/båtsmörja har jag köpt på dunk. Båtsmörjan är lite dyrare och lite bättre kvalitet på oljan, men för en fasad eller ett trädäck behövs inte det utan då funkar bryggsmörja fint.A albinroo skrev:
Jag strök fasaden på min jaktkoja med bryggsmörja, kladdigt och väldigt lättrinnande, och väldigt drygt (går inte alls åt mycket). Sugs snabbt in och efter nån sommarvecka är det klibbfritt. Doftar gott särskilt när solen ligger på.
Ja... Varför inte?G OMathson skrev:
Vi betalar ju skatt på allt annat arbete/inkomst vi har.
Nu är väl inte fastighetsskatten införd än.
Och eftersom det inte är Stockholm vi pratar om blir väl upptaxeringen uthärdlig.
/ATW
Min erfarenhet när det gäller obehandlat virke utomhus (tex jakttorn, rännebro) är att det varierar en del, även på samma bräda hur bra det står emot röta. Kan du tänka dej att byta ut en del dåliga bräder allteftersom så kan det nog hålla länge. Viktigt såklart att bygga "luftigt".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden