Pest eller kolera...
Håller på med ett trädäck som får en liten stödmur, runt 60 cm hög i bakkant. Insyn och vindskydd längs med stödmuren kräver någon form av plank + ett planerat solsegel gör att stolparna i bakkant blir utsatta för ordentlig belastning.
Antingen sätter jag stolparna i plint bakom stödmuren. Plintarna hamnar alltså rätt nära stödmuren och kan kanske få den att röra sig. Snyggt men tveksam hållfasthet. Blå stolpe i bilden.
Alternativt blir plint och stolpen innanför stödmur och alltså inne på trädäcket, även om det är i kanten. Säkert den starkaste lösningen men rätt tråkigt. Röd stolpe i bilden.

Kommentarer mottages gärna!

3D-rendering av trädäck med stödmur och två markerade stolppositioner: en röd stolpe innanför och en blå utanför stödmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du inte sätta röd stolpe med en stolpfot i trädäcket och sen dra 2 skruv med plugg i muren?

Jodå, går säkert för bättre styrka men stolpen står ju fortfarande inne på själva däcket.

Jag skulle säga blått alternativ. Då kan du dessutom låta den blå stolpen vara en del av planket så att eventuell last från seglet sprids till planket och flera stolpar. Ska du ha plint på stolparna så skulle jag se till att flytta ut dem en bit från muren och/eller se till att de sträcker sig rejält djupt ner i marken,. Så att du får ordentligt stöd från marken och inte bara muren som stöttar upp
De flesta stödmurar man ser har en förmåga att luta rätt bra ändå även utan ett plank som trycker på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.