Betongtrappsteg med ojämnt gjutet kant och lossnade betongbitar, två röda mejslar ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är ett trappsteg har gjutarna gjutit för högt och när jag dog av täckningen och nu tog bort formen lossade stora bitar betong.
Det ska vara ett snyggt 90 grader steg.

Vad kan jag fixa det med?
Att det blir färgskillnad på reparationen förstår jag men vad kan jag lägga som håller som kant på ett trappsteg?

Betongtrappsteg intill en trädgårdskant med en gulsvart skruvdragare på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är nästa trappsteg som är OK. Så vill jag att det ska se ut!

L
Har själv underhållit trappor som är 50år ingen av dessa har exakt 90°, det är en liten radie på trappnosen. Kan du förklara varför det måste vara vassa kanter? I mina öron låter som en estetisk aspekt. Att trappan är säker bör väl vara lite högre i prioritet anser jag. En trappa som har exakt 90° på stegens kant är känslig och får förr eller senare lätt mindre skador. Dessutom känns det farligt om man missar steget. Ett alternativ är att skaffa plåtar liknande detta: https://www.externalworksindex.co.u...ts/Alispar-antislip-stair-treads-and-nosings/
Jag har svårt att se att du lyckas "mura" på en trappnos-90° i betong/cement som kommer hålla i efterhand, av egen erfarenhet att försöka fixa skavanker på trappor.

Nej, skarpt 90 grader fungerar ju inte och jag ska fräsa ner ca 4-5 mm avfasnining men på övre trappsteget "saknas" betong så det behöver fyllas i först...

Bästa svaret

L
Bra då så är jag med. Det jag tycker funkar bäst är att ha ren cement som jag blandar med lite av ungarnas sandlådesand då har man koll på grus storleken och får ett starkt bruk vilket är nödvändigt för att tåla frost och nötning. Bruket läggs på lite flödigt men så rakt det går, så får man finjustera med lättfuktad borste efter ca 45min.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Länge sen men lagade det med Ardex A46 för drygt ett och ett halvt år sedan och det sitter fortfarande kvar och ser snyggt ut. Det smälter väl in med original betongen och man lägger inte märke till att det är lagat om man inte specifikt söker efter det...

• Gilla
kalleanka21
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.