håller på och bygger trädäck där en del skall ha tak. Har satt 4 stolpar i framkant 95x95 i plintar som skall gå upp till taket. Stolparna bär även trädäcket. Stolparna är urjackade för en främre bärlina för taket i 45x170mm (bild1)

Nu funderar jag på om jag skulle haft taket lite högre... går det att förlänga stolparna med kanske 45x95 och då få upp bärlinan 17cm och lägga den på insidan av stolparna istället, se bild 2. Eller annan idé för att höja? Gå det att höja mer än 17 cm på nåt sätt utan att byta ut stolparna. Att byta ut stolparna helt känns inte aktuellt i och med att de bär trädäcket.

Anledningen till att jag nu fått kalla fötter är att trädäcket ligger lite nedanför altandörr och taket kommer täcka utsikt inifrån mot himmel.
 
  • En handritad skiss på linjerat papper som visar urjackningen i en trästolpe för en bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teckning av stolpe urgröpt för bärlina med måtten 45x95, ritad på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fast om jag skruvlimmar dit en 45x170 så kommer den ta utsikten, det jag vill komma ifrån. Det var tanken från början (men då utan ytterligare två st 45x170 ovanpå. Egentligen är inte det viktigaste att taket kommer upp utan att siktlinjen i framkant blir lite högre om möjligt.

J Jotsat skrev:
Tanke. Skruvlimma fast en 45x170 i jacket. Ställ sedan två 45x170 ovanpå stolparna. Säkra av med grova plattjärn på både fram och baksida av stolpen

Edit
Googlade direkt och fick upp ett gammalt exempel från Justus, [länk]
 
Den 45x170 som ligger i jacket kanske kan vara korta bitar (500mm som är kapade 45 grader i ändarna?) vid varje stolpe? Det ger plats för plattjärn men hindrar inte utsikten så mycket.
 
Du har inget spill kvar från stolparna?
Jag hade samma problem som du i mitt förra uterum och löste det genom att jacka ur en stump 95x95 och sen skruvlimma.
Det funkade fint för mig, men jag antar att det spelar in vilken last man har på stolparna, tyngden av tak + snö etc...
 
För att förtydliga lite. Det här var ursprungstanken. Där 45x170 skall agera bärlina.
Handritad skiss av en stolpkonstruktion med dimensionerna 45x170 och 95x95, märkt "TAK" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här funderar jag om jag kan göra för att få upp stolpen 17cm, utan att den blir svag, även här skall en 45x170 agera bärlina.
Handritad skiss av takstödsstruktur med måttangivelser 45x170 och 95x95.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T Tavelram skrev:
Du har inget spill kvar från stolparna?
Jag hade samma problem som du i mitt förra uterum och löste det genom att jacka ur en stump 95x95 och sen skruvlimma.
Det funkade fint för mig, men jag antar att det spelar in vilken last man har på stolparna, tyngden av tak + snö etc...
Jo då jag har spill. Hur stort överlapp gjorde du på stolparna? Känns det stabilt? Snözon 1,5 men stolparna kommer 3,5 meter ut från huset, så ganska långt.
 
V Villa1949 skrev:
Jo då jag har spill. Hur stort överlapp gjorde du på stolparna? Känns det stabilt? Snözon 1,5 men stolparna kommer 3,5 meter ut från huset, så ganska långt.
Jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna, och nu har jag flyttat. Men det kändes stabilt. Typ såhär gjorde jag:

Handritad skiss av en byggkonstruktion på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
J
V Villa1949 skrev:
Fast om jag skruvlimmar dit en 45x170 så kommer den ta utsikten, det jag vill komma ifrån. Det var tanken från början (men då utan ytterligare två st 45x170 ovanpå. Egentligen är inte det viktigaste att taket kommer upp utan att siktlinjen i framkant blir lite högre om möjligt.
Jag tänkte en snutt i samma bredd som stolpen. Ett kanske bättre alternativ om du vill ha upp bärlinan ännu högre kanske är att skarva på en uppochnervänd 95x95 som du jackar ur på motsvarande sätt och därpå ställer dubbla 45x170 som bärlina. Dubbla för att man enkelt ska kunna sätta plattstål på fram och bakkant om stolpen och att sprida ut lasten på hela stolpen. Behövs nog inte alls, men eftersom detta är lite okonventionellt varför inte
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Nån med kunnande inom konstruktion och hållfasthet som kan säga om detta är en ok lösning? I mitt huvud borde det fungera i och med att bärlinan till taket kommer ligga ovanpå den okapade delen av stolpen. Och jag gissar att vikten mestadels kommer komma uppifrån ner i stolpen. Och att den låses fast av 45x95an. Men jag är bara amatör.

Handritad skiss av en byggkonstruktion med trästolpe, horisontella stöd och takbärlin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.