G
Gårsomregelbra: [citat] Stående för att komma i nivå med dörren
13 svar · 4,2k läst
·
L
lagerwall88: [citat] Härligt! Då slipper jag det problemet!
4 svar · 1,1k läst
T
Tompafix: Jag har två slingor i traĺlen sedan 7år, efter ca 4år började lampa efter lampa ge upp. Jula gav mig två nya slingor utan kvitto. Kör med annat fabrikat på trafo med högre ipkkass
27 svar · 32,7k läst
·
S
Snickerick: Jag kan notera att enbart fästena kommer kosta 5000:- Att fräsa spår är ju en smal sak, tycker jag. Lutar helt klart åt att fräsa spår. Det kommer bli en grym timlön på det jobbet. Särskilt om man dessutom drar bort tiden det ändå skulle ta att montera beslagen ;) Då blir nog timlönen minst 5000:./h :)
5 svar · 2,1k läst
·
K
Kane: Verkar vara en bit i från "enkel klassisk altan".
2 svar · 3,6k läst
·
B
Bäverlyhills: Har en tanke om ventilation jag vill ställa en fråga om. Jag har letat runt på forumet om detta med fukt i uterum och det finns ju många trådar om detta ämne. Vi står i tankar om att bygga ett sommar uterum, dock hamnar det framför ett av våra fönsterpartier på huset, där det eventuellt sedan också kan komma en dörr. Vi vill ju inte att det blir frost på skjutpartierna för då ser
0 svar · 2,0k läst
K
Kristina J: [citat] Tack, det var en bra idé. Den ska jag nog försöka mig på.
8 svar · 1,2k läst
orustinnan
orustinnan: [citat] Stort tack. Ja, det verkar ju vara som det mesta praktiska man gör = Underarbetet är det som är skittrist men också det viktigaste. Tack för länken!
2 svar · 930 läst
K
Kalleknx: Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Jag drar igång och återkommer säkert i ämnet:) Allt gott!
22 svar · 7,0k läst
·
Jonnyss
Jonnyss: [citat] Ja, så kan man också göra
4 svar · 4,7k läst
·
K
Keld: Samma lutning som taket, glöm inte att måla reglarna vita upptill, jag fräste även ett spår o satte en EPDM? tätningslist upptill. Tanken med det var nånting med ljud o rörelse då taket krymper o växer med tempen och även kan" fladdra" när det blåser, om det hjälper vet jag inte.
20 svar · 12,2k läst
·
S
snickar: Jag tycker också att det ser bra ut och jag hade inte lagt de kapade bitarna ytterst. De bruka ha en tendens att röra på om de är för små. Då är det bra med en ramsten.
2 svar · 2,0k läst
·
L
Lars Beddingestrand: [citat] Jag får hålla tummarna.Lars
3 svar · 2,3k läst
K
Kane: [citat] 45x145 klarar 2,3 meters spännvidd och 45x170 klarar 2,7 meter (45x120 klarar 1,9 meter).
5 svar · 3,4k läst
·
H
hellohello: Svarar själv! Köpte butinox enligt länk, se bilder! Frågan är nu bara hur pass täckande en terasslasyr är. Någon som vet? Kommer man se superstor skillnad mellan ny/gammal trall?
15 svar · 18,5k läst
·
hahalj
hahalj: Dags att starta vårens lilla byggprojekt, att utöka entrétrappan med ett anslutande trädäck. [bild]
45 svar · 136,7k läst
·
V
viktigt: Jag har murat innerväggar i 70mm, mura 2-3 lav sedan vänta till nästa dag annars börjar det vingla. Men när det har bränt och är putsat är det stabilt
2 svar · 3,0k läst
A
Alex Holmén: Vill bygga en altan på ca 50 kvm så underhållsfritt som möjligt. Tänkt bygga med komposittrall men hört lite negativt, t ex mycket varm och att den kan resa sig. Skulle ni hellre rekommendera klinker eller mönstrad betong eller har ni andra tips? Tackar på förhand
0 svar · 2,6k läst
hek
hek: [citat] Poolharmoni heter företaget. Ingen aning om det går att eftermotera taket på en befintligt byggnation/inglasning.
19 svar · 24,2k läst
·
ZainabYounes
ZainabYounes: [citat] Hej, vad heter appen som du har använt till beräkningen? :) tack på förhand /Zainab
11 svar · 26,4k läst
·
useless
useless: Ja, så länge det inte fryser. Det tar längre tid för betongen att härda när den är kallare, så du får hålla den fuktad och täckt längre.
1 svar · 1,6k läst
MrJay
MrJay: [citat] Hyresrätt... han får kolla med hyresbolaget, rätt troligt att det är otillåtet.
2 svar · 1,5k läst
R
rsa: Vi skrapade av gräset för att få en fast yta och fixade samtidigt till en svag lutning bort från huset. Sen la vi markduk och makadam (8/16), lite drygt 10 cm. Körde med paddan (markvibrator) ordentligt fram och tillbaka, kors och tvärs för att packa det ordentligt. På makadamen la vi ut betongplattor (40x40x5 cm) med lagom mellanrum. Reglarna uppe på plattorna och sen trallen på
2 svar · 3,4k läst
O
Oskpet: [citat] tänkte att det blir tätt nog men det är ju dumt att chansa om trallen ändå är väck. Plast i botten, sedan lite grus för att tynga ner och sist fästa skivar av xps i reglarna innan trallen åker på igen. Blir det någorlunda rätt? räcker det med att tynga ner plasten med grus/Sten på vissa ställen eller ska den vara helt täckt?
5 svar · 3,3k läst
A
Annelie Sjöström: Är inne och söker på paviljong och ni hade en jättefin bild som jag tänker skulle kunna vara något att gå vidare med. Det behöver inte vara exakt men jag tycker lösningen verkar vara rätt enkel att genomföra och materialet behöver inte bli så dyrt. Tar gärna emot tips och allra roligast vore om den som lagt in bilden kunde återkoppla på detta. Stort tack på förhand, mvh Annelie
0 svar · 2,4k läst
maah
maah: Jag hade tagit 2st 22x120 och klyvt till rätt mått och satt som fotbräda och sen en hängränna på det. Du kan sätta en 45x70 mellan reglarna om du har det liggandes så har du extra stöd för taket och för fotbrädan.
1 svar · 3,2k läst
·
A
Alfons3301: Det blir inte bra med reglar direkt på gräsmatta jord. Rev bort gammal altan hos oss. Den var helt ojämn och svajig, med myrbo under. Dom hade bara lagt trall ovanpå en gammal altan. Vet inte hur länge den hade legat men helt murken. [bild]
3 svar · 4,6k läst
·
maah
maah: Stolpar görs enklast av 2st 45x95 som du skruvar och limmar ihop. Bästa lösningen är om man kan fästa stolpen i en golvregel. Då gör man den ena av reglarna till stolpen längre så att den går ner jämns med golvregeln, den andra regeln till stolpen villar på golvregeln. Övriga dimensioner och svårt att se på bilden. Men 45x70 till dom horisontella reglarna och 28x45 till "ribborna"
1 svar · 4,7k läst
·
J
Jotsat: [citat] Det kan du göra, eller balkskor eller lite mer traditionellt skruva fast en regel i bärlinans underdel och jacka ur motsvarande i regeln. Jag hade kört balksko
3 svar · 2,7k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Hur värmer ni poolen? Pool-VP, El, FjärrVärme, Egen Vedpanna, Solpaneler?
3 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.