Har precis flyttat in i ett nyproducerat hus och skall anlägga altanen inom en månad och behöver råd då marken är något speciell. Vi har kört ut cirka 7-800 ton jord och lera på vår baksida för att höja tomten och här skall det nu anläggas en altan och jag undrar hur man skall gå till väga. Den nya marknivån är mellan 1-2,5 meter ovan den gamla marknivån. Massorna har i dagens läge varit på plats på tomten i cirka 6 månader och har plattats till rejält av grävaren under bygget för att packa massorna så gott det gick.

Min tanke är att nyttja en jordborr och borra ner till frostfritt djup för att sedan lägga makadam samt vibba och efter detta gjuta en platta och ställa plinten på denna. Helst vill jag dock slippa gjuta och nytta prefabricerade plintar då det spar tid. Tanken är att nyttja 195 bärlinor och minska spännvidden till cirka 2-2,5 meter istället för 3 meter för att "säkra" upp. Tanken är även att nyttja reglerbara stolpskor för att möjligen kunna åtgärda eventuella sättningar i framtiden.

Kan även nämna att ett utespa av modell STORT skall placeras på en del av altanen med en vikt på cirka 2,2 ton med vatten samt fullsatt med 6 personer. Någon som har något tips det är främst risken för sättningar jag är orolig över?

Har god erfarenhet av altanbyggen tidigare och har byggt 2-3 altaner tidigare dock har dessa varit ovan berg och sprängsten och där har jag borrat och satt stolpskor samt nyttjat markplattor då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.