Altan & Uteplats
Sksksk: Hej! Vi är i samma sits som du var 2016, jag chansar och skriver för att se om det blev något uterum för er och om ni då valde vår/höst eller vinter? Vi vill helst köpa vår/höst pga priset men vill veta hur bra/dåligt det fungerar under vintern när det är minusgrader. Tack på förhand!
Nielsan: [citat] tack! Hur höjer vi det enklast till samma nivå? Tror du vi kan bygga det innanför befintligt plank eller man bör riva? Och isf hur fäster vi nya stolpar till plank? Plintarna står lite för långt ut om däcket ska bli snyggt med planket tänker ja..
PsychoCheF: Ogräsättika i tryckspruta, algerna är borta ett par dagar efter :-)
PeterRask2: Ja det är ju klart att allt rengöringsmedel måste bort före grillningen oavsett det är medel med grilltillverkarnas namn eller Galltvål. Det viktiga är att gallret är rent före grillning. Matolja ger också bränd smak så använd rapsolja. Gamla inbrända rester kan mögla och kan ge större värre besvär en eventuell dålig smak. Så jag får väl hålla mig till korv i sommar
tonyperjoakim: Hej. Kollar om någon har svar på min fråga. Går det att behandla kärnfurutrallen omgående med tex terasslassyr som är pigmenterad? Vi vill uppnå den silvergråa färgen direkt och har inte tålamodet att vänta. Eller är det någon som har tips på någon annan typ av trall som är silvergrå, utan år av väntan? Tack på förhand!
Törnis81: Såhär fast där inne vid huset då. [bild]
maah: Med en så liten skada så hade jag lagat det. Såhär hade jag gjort: Skrapa bort lös färg på stolparna. Såga ur det skadade området på stolpen, ca 30x30x200mm kanske Såga till en bit som passar där och limma dit Spacka och måla
oscarwww: Hur blev resultatet? Hur gick du tillväga för bygga stenmuren?
lunnabo: [citat] Det är ju just dolda fel som säljaren kan bli ansvarig för. Dessutom är säljaren ansvarig för vad han garanterat och specifika utfästelser.
MikeeSouth: [citat] Ja, det har du rätt i. Bärlina borde gå bra och då slipper jag plinta reglarna. Det kommer nog inte vara jättekul att gräva under regelverket men att gräva ner 2-3 plintar längs långsidan borde jag orka. Det är ett klart bättre förslag än att plinta reglarna. Uterummet ställs rakt på, det är aluminiumskenor längs sidorna. Uterummet har stolpar i hörnen (samt mitt i
Jonlie: Hej! Vi har som tanke att lägga komposittrall på vår kommande altan på ca. 66kvm. Har förstått att det finns väldigt blandad kvalité dock på material. Vi har främst kollat på GOP men såg att även Beijer hade flera olika leverantörer. Någon som starkt kan rekommendera något? Är intresserade av grått. En annan fråga som kommit upp är hur det funkar om vi i efterhand vill bygga
Jonlie: Hej! Vi har som tanke att lägga komposittrall på vår kommande altan på ca. 66kvm. Har förstått att det finns väldigt blandad kvalité dock på material. Vi har främst kollat på GOP men såg att även Beijer hade flera olika leverantörer. Någon som starkt kan rekommendera något? Är intresserade av grått. En annan fråga som kommit upp är hur det funkar om vi i efterhand vill bygga
Villa1949: [citat] Inte ett alternativ när det redan sitter på plats med taket på plats. Men tack för tips.
Fulkemisten: [citat] Det är nog det rimligaste med tanke på miljön att välja tyckimpat. precis som @faf säger. Med dina premisser hade jag annars lätt släppt tanken på "mjukt" och valt sten, man kan tyvärr inte både ha kakan och äta den. Kör gärna på något lokalproducerat/brutet. varför inte blanda och gjuta betongen själv om du har sand på tomten? Att bryta stenen själv känns orimligt men
Villa1949: Jag hann få upp stående 45x70 innan era svar, så tror det blir bra. Funkar det i Norrland så skall de nog fungera i halland
Kat89: [citat] Tack, det förstår jag, men tänker mest hur man ska få en jämn yta om inte det gräva lika djupt överallt. Samtidigt så förstår jag att det är lite dumt att gräva 25 cm under dekorsten som under stenplattor där vi ska gå. Tanken är att hela denna hörna blir till dekorsten med buskar och inga plattor [bild]
Utdelning: [citat] Vet inte om du trollar.. men för ts skull, nej det är inte samma tyvärr :confused: En lasyr ger mer ytskikt och kan börja flaga.
Mjolnir: Har nitat fast dukarna med plastspikar överallt så nu får det vara som det är oavsett :rofl: samt reglat golvreglarna
Olaf3: Vi tog av tyget över vintern men ställningen av aluminium står kvar fastskruvad i trädäcket.
jonaserik: Oavsett segel eller inte så kommer hela konstruktionen att börja gunga så småningom utan diagonalstöttning och börja luta i sidled och ev. slå omkull
Sofia1989: Jag önskar en sådan trapp, problemet jag fastnar på är hur jag fäster trappen. Jag har en betongavsatts så inget trä att fästa något i. Tips någon? :)
Jan_G: Googla 'Byggmax tipsar bygga altan' och kika på filmerna som finns där. När ni gjort det ett par gånger så kan fundera på hur ni vill bygga och vad ni behöver. Jag brukar räkna trallvirke * 2,5 så får jag kostnad för hela verandan. Vi tar ett exempel, trall 28*120 ca 20 kr lpm vilket ger ca 165 kr/kvm. Multiplicerar med 2,5 och får dryga 400 kr/m2. Alltså ca 16 - 18 tusen för virke,
maah: Om du inte kommer isolera golvet så ska du köra på sommarvarianten. Det går att få ganska varmt ändå så länge det är vindtätt. Går det inte att lossa trallen och lägga dit isolering eller åtminstone vindpapp under?
maah: I would have used betongplattor instead. Dont do anything with the gravel, just put at betongplatta there and put the regel on.
skogstomten: Tog den här bilden häromdagen- Så här ser den ut nu, ungefär 4 år senare. Plankorna vrider sig lite och en del skruvar har gått av. I övrigt har det inte hänt så mycket. Färgskiftningarna efter förra ägarens inoljning syns fortfarande ganska tydligt. Vi har dock varken oljat eller tvättat den på de här fyra åren. Så har fungerat väldigt bra(y) [bild]