3 624 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Isolerglas eller energiglas till uterum?
Hej! Ska bygga uterum på upphöjt trädäck. Förberett med frigolit (heter det det?) för att isolera underifrån. Ska bli plåttak ovanpå. Har fått ett par olika offerter, uttryckt att jag vill kunna använda rummet vår, sommar, höst - men två av dem föreslår ändå energiglas.
kommer det vara tillräckligt för att kunna använda rummet som tänkt, typ april till september/oktober (förutsatt att vädret inte är onormalt kallt..)
hur mycket dyrare är isolerglas?
Tacksam för input!
kommer det vara tillräckligt för att kunna använda rummet som tänkt, typ april till september/oktober (förutsatt att vädret inte är onormalt kallt..)
hur mycket dyrare är isolerglas?
Tacksam för input!
Den allmänna uppfattningen verkar vara att isolerglas, tex Willabs wg 50 med u-värde 2.9 duger gott och väl från tidig vår till sen höst, även hyfsade vinterdagar. Sen finns ju dyrare alternativt, vinterisolerade, som sannolikt inte lönar sig ekonomiskt.
Sannolikt duger det även med isolerglas men om du ändå isolerar med frigolit och har ett isolerat tak så skulle jag ta isolerglas för att kunna förlänga säsongen så som du vill ha det, även det kanske funkar med energiglas och gasolvärme en genomsnittlig mars eller oktoberdag. Jag vet inte exakt hur stor prisskillnaden är, men det går ju att kolla på Willab. Den största skillnaden är mellan höst-vår och vinter.
Sannolikt duger det även med isolerglas men om du ändå isolerar med frigolit och har ett isolerat tak så skulle jag ta isolerglas för att kunna förlänga säsongen så som du vill ha det, även det kanske funkar med energiglas och gasolvärme en genomsnittlig mars eller oktoberdag. Jag vet inte exakt hur stor prisskillnaden är, men det går ju att kolla på Willab. Den största skillnaden är mellan höst-vår och vinter.
Vi har willab garden wg 62 Eco tror jag det heter med 1.6 U värde. Vi är väldigt nöjda och sitter från april till november utan problem med lite stödvärme. Har ca 10cm isolering i väggar och tak. Plattan gjuten isolerad.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Inte svar på din fråga men tänk också på att det brukar vara betydligt stabilare känsla i glaspartier med dubbla rutor, d v s isolerglas. Enkelglas är skrangligare, flexar mer och skramlar när det kör förbi en lastbil eller när ett barn hoppar på uterumsgolvet.
Klicka här för att svara