Vi har testat många olika saker, de senaste åren har vi kört Sioo + gulsåpa.
När altanen var ganska ny oljade vi den, vilket sög till sig så mycket skit att jag till slut gav upp och bytte alla brädor; det gick helt enkelt inte att få rent utan att skada ytan.
För några år sedan rengjorde vi hela altanen grundligt, slipade den med golvslip och impregnerade med de olika Sioo-medlen helt by the book. Det har hållit hyfsat, men ytan behöver ju ändå skrubbas minst ett par gånger om året, underhållsbehandlas med Sioo och såpas. Trots såpan börjar det bli en del torrsprickor i ytan.
Jag funderar nu på att testa paraffin på en provdel av altanen: Det är ju fett och vattenavstötande och har en smältpunkt runt 58 grader. Jag tänker mig helt enkelt smälta parafinet i kastrul på en liten kokplatta och sedan måla det smälta parafinet tunnt på noggrannt rengjorda brädor.
Jag tänker mig att det borde dricka in och hindra ytterligare sprickbildning samt ge en fet och vaxartad yta, som suger mindre smuts än oljor.
Finns det något uppenbart problem med paraffin som jag inte har tänks på? Har någon annan testat?
Grundidén kommer egentligen från att våra köksbänkar i trä håller sig fina i åratal efter att vi slipat dem och behandlat med många lager hårdvaxolja.