Hej,
Ska bygga en pergola som har ganska lång spännvidd på ena sidan och få stolpar.
Den långa bärlinan närmst samt i mitten kommer hållas uppe på huskropp (1 plans hus) men den sista måste stå på limträbalk då det är i slutet på huset.
Jag har tagit i dimensionerna på bärlinorna samt "stolparna" eftersom jag vill ha ett lite större intryck (passar med huset).
Bor i snözon 1 och ska inte ha tak ovanpå.
1: Går det att byta ut "riktiga" stolpar mot limträbalkar?
2: På den närmsta balken på bilden kommer det hänga 2st gungor, klarar den lasten?
3: Stolparna är ju "platta". Finns det risk för att de böjer/flexar sig?
4: En del av pergolan kommer ha ett flertal tunnare reglar över sig i 45x45mm. Dessa kan vila på den mittersta bärlinan. Den är dock dimensionerad mycket tunnare. Blir hela den konstruktionen för tunn?
Sett från andra sidan:
Ska bygga en pergola som har ganska lång spännvidd på ena sidan och få stolpar.
Den långa bärlinan närmst samt i mitten kommer hållas uppe på huskropp (1 plans hus) men den sista måste stå på limträbalk då det är i slutet på huset.
Jag har tagit i dimensionerna på bärlinorna samt "stolparna" eftersom jag vill ha ett lite större intryck (passar med huset).
Bor i snözon 1 och ska inte ha tak ovanpå.
1: Går det att byta ut "riktiga" stolpar mot limträbalkar?
2: På den närmsta balken på bilden kommer det hänga 2st gungor, klarar den lasten?
3: Stolparna är ju "platta". Finns det risk för att de böjer/flexar sig?
4: En del av pergolan kommer ha ett flertal tunnare reglar över sig i 45x45mm. Dessa kan vila på den mittersta bärlinan. Den är dock dimensionerad mycket tunnare. Blir hela den konstruktionen för tunn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sett från andra sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att gå in på dina detaljfrågor, så är det ju säkerhet och infästning en viktig del då detta ju kommer att bli en mycket tung konstruktion. Lösningen får ju inte riskera att rasa ens efter många år.
Har du tänkt använda tryckimpregnerat limträ? Annars är det ju höga krav på ytbehandling utomhus.
Gällande dimensionering så kan det ju se okej ut vid konstruktionstillfället, men kanske inte långsiktigt.
Risk finns alltid att trä slår sig utomhus.
Med tanke på att del av taket ska vara "halvtäckt" får man kanske ändå beräkna med en viss snölast..
Har du tänkt använda tryckimpregnerat limträ? Annars är det ju höga krav på ytbehandling utomhus.
Gällande dimensionering så kan det ju se okej ut vid konstruktionstillfället, men kanske inte långsiktigt.
Risk finns alltid att trä slår sig utomhus.
Med tanke på att del av taket ska vara "halvtäckt" får man kanske ändå beräkna med en viss snölast..
Tack för svar!GoForIt skrev:
Utan att gå in på dina detaljfrågor, så är det ju säkerhet och infästning en viktig del då detta ju kommer att bli en mycket tung konstruktion. Lösningen får ju inte riskera att rasa ens efter många år.
Har du tänkt använda tryckimpregnerat limträ? Annars är det ju höga krav på ytbehandling utomhus.
Gällande dimensionering så kan det ju se okej ut vid konstruktionstillfället, men kanske inte långsiktigt.
Risk finns alltid att trä slår sig utomhus.
Med tanke på att del av taket ska vara "halvtäckt" får man kanske ändå beräkna med en viss snölast..
Det är "vanliga" limträbalkar som sedan skall målas i brun eller svart.
Jag förstår att det är ännu sämre iom att träet kan bli mycket varmare med mörkare färger och torka ut träet.
Men som jag förstod det så fanns det färger som ändå var bra för limträbalkar som inte var impregnerade.
Dock så skyddade de ej mot röta..
Fästningen underifrån till "stolparna" så tänkte jag gjuta en större plint med balkskor. Det blir ju 2st ganska nära varandra om jag väljer att ha "L" stolpar längst ut.
Jag har tittat på svenskt trä och dimensioneringsprogrammet där. Och vad jag förstår så ligger Limträ 90×270 GL30c, deformation 9 mm (L/468), nyttjandegrad 45% som övre bärlina på de avstånd jag har.
Spontant efter att jag googlat runt så ligger jag i överkant på förslagna dimensioner.
Men jag är ju en amatör så lite hjälp vore fint att få innan jag sätter igång med projektet
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ju inte en vanlig dimensioneringsuppgift eftersom det främst är estetiska hänsyn som väger tyngst. Några synpunkter:
Använd stolpar i limträ. Det finns särskilda stolpdimensioner. Den minst är 90x90 mm och jag ser ingen anledning att välja någon annan. En sådan stolpe med den aktuella längden tål ca 50 kN (5 ton) i centrisk last.
Med de dimensioner på balkar som är aktuella är två gungor inget stort problem.
Jag tycker man ska sträva efter samma nedböjning på samtliga balkar så jag skulle nog välja samma dimension på mittbalken. Sedan skulle jag skippa mittstolpen under den bortre.
Det svåra är att bedöma hur konstruktionen står sig över tiden. Trä som står utomhus året runt har sämre styvhetsegenskaper. Därför är det bra att överdimensionera, inte bara i höjd utan även i bredd. Väljer du 90x270 kommer det att se snyggt ut länge. I stället för att välja tryckimpregnerade limträbalkar kan man förse dem med en plåtskoning upptill.
Använd stolpar i limträ. Det finns särskilda stolpdimensioner. Den minst är 90x90 mm och jag ser ingen anledning att välja någon annan. En sådan stolpe med den aktuella längden tål ca 50 kN (5 ton) i centrisk last.
Med de dimensioner på balkar som är aktuella är två gungor inget stort problem.
Jag tycker man ska sträva efter samma nedböjning på samtliga balkar så jag skulle nog välja samma dimension på mittbalken. Sedan skulle jag skippa mittstolpen under den bortre.
Det svåra är att bedöma hur konstruktionen står sig över tiden. Trä som står utomhus året runt har sämre styvhetsegenskaper. Därför är det bra att överdimensionera, inte bara i höjd utan även i bredd. Väljer du 90x270 kommer det att se snyggt ut länge. I stället för att välja tryckimpregnerade limträbalkar kan man förse dem med en plåtskoning upptill.
Tack för svaret @justusandersson .J justusandersson skrev:Det är ju inte en vanlig dimensioneringsuppgift eftersom det främst är estetiska hänsyn som väger tyngst. Några synpunkter:
Använd stolpar i limträ. Det finns särskilda stolpdimensioner. Den minst är 90x90 mm och jag ser ingen anledning att välja någon annan. En sådan stolpe med den aktuella längden tål ca 50 kN (5 ton) i centrisk last.
Sedan skulle jag skippa mittstolpen under den bortre.
I stället för att välja tryckimpregnerade limträbalkar kan man förse dem med en plåtskoning upptill.
Om man tittar estetiskt, att använda en 90x90 stolpe, tror du inte att det kan upplevas tanigt om balken ovan är 90x270?
Därav att jag tänkte använda "bärlinor(limträbalkar)" som stolpar med.
Mittstolpen på den bortre balken tror jag fyller en funktion om vi vill sätta dig lite växter eller annat skydd. Då tror jag det behövs något att fästa i på halva distansen till väggen.
Jag tror inte jag har hittat någon tryckimpregnerad limträbalk förutom just stolparna.
De ska målas så om man målar lite då och då borde väl det förlänga hållbarheten i många år?
Spelar det någon roll om man väljer gran, furu eller ek? Det ska ju målas..
Jag slänger in en bild på hur huset ser ut. Vi har en halvmeter sarg där uppe som jag hade tänkt stoppa in limträbalkarna i och fästa i huset/takbälkarna/hammarbandet.
Väldigt grov skiss i paint
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Denna länk leder till en tabell i Träguiden med alla förekommande dimensioner av pelare i limträ.
https://www.traguiden.se/konstrukti...rformaga/pelare-av-limtra/?previousState=0010
Tycker du att 90x90 ser tanigt ut kan du välja 90x135 t.ex.. Jag tycker man ska försöka ha samma bredd på balk och stolpe. Vill du ha en extra stolpe av andra skäl än bärighet har jag ingen invändning. Virke upp i luften behöver inte vara tryckimpregnerat, det räcker med lämplig målning. En plåt på översidan förlänger livet betydligt mer.
https://www.traguiden.se/konstrukti...rformaga/pelare-av-limtra/?previousState=0010
Tycker du att 90x90 ser tanigt ut kan du välja 90x135 t.ex.. Jag tycker man ska försöka ha samma bredd på balk och stolpe. Vill du ha en extra stolpe av andra skäl än bärighet har jag ingen invändning. Virke upp i luften behöver inte vara tryckimpregnerat, det räcker med lämplig målning. En plåt på översidan förlänger livet betydligt mer.
Klicka här för att svara

