Jag förstår inte varför markisen åker in snett. Dessutom låter den och går trögt när man vevar in den.
Någon som har någon aning?

• Markis som är delvis indragen med synliga mekaniska delar och en svensk flagga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att duken knölar sig.
Provat att veva ut den hela vägen och sedan dra in den igen och kolla så att där inte blir veck?

13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut som att duken knölar sig.
Provat att veva ut den hela vägen och sedan dra in den igen och kolla så att där inte blir veck?
det blir veck. Duken glider ut mer åt ena sidan och veckar sig. Går det att justera någonstans så den går in rakare?

Vad menar du med glider ut mer?

Vi har vad som ser ut att vara samma modell fast motordriven, men jag har ingen erfarenhet av att den drar snett.

Vad menar du med glider ut mer?

Vi har vad som ser ut att vara samma modell fast motordriven, men jag har ingen erfarenhet av att den drar snett.
Jag menade att duken glider ut i sidleds på spolen som den rullas upp på.
förra ägarna vände på duken. Kan duken ha blivit sned då?

• Markisduk delvis utrullad på en sned spole mot en tegelvägg, tecken på sidledsförskjutning.
    Skapa konto
Är vajrarna i båda armarna spända?

När börjar duken knöla sig?

Är vajrarna i båda armarna spända?

När börjar duken knöla sig?
duken börjar dra snett och knöla sig så fort man börjar veva in. Och det går väldigt trögt. Kramp i armarna trögt.
Vajrarna verkar vara spända. De ser inte ut att ha gått av.

Redigerat:
P
Är det samma mått till armarnas infästning på den yttersta skenan,mätt från ytterkant skena?

Handyman 1 skrev:
Är det samma mått till armarnas infästning på den yttersta skenan,mätt från ytterkant skena?
nej. Det skiljde ca: 7 cm

Smörj alla leder med WD40 eller motsvarande, låt verka några timmar.
Veva ut helt och smörj igen.
Veva ut

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Smörj alla leder med WD40 eller motsvarande, låt verka några timmar.
Veva ut helt och smörj igen.
Veva ut
ok, ska prova.
Tror den går lite lättare nu då jag justerade armarnas position.

P
M mugatu skrev:
nej. Det skiljde ca: 7 cm
Ja,samma mått på bägge armarna,går den snett ska skenan flyttas åt motsatt håll,i ditt fall ska skenan mer åt höger.

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ja,samma mått på bägge armarna,går den snett ska skenan flyttas åt motsatt håll,i ditt fall ska skenan mer åt höger.
nu är måttet justerat på armarna så att det är symmetriskt.
Jag funderar på hur armutfallet ska vara vid utfällt läge. Ska armarna vara sträckta eller lite böjda? Bilden är tagen vid helt utfällt läge.

• Symmetriskt justerade armar av en markis i helt utfällt läge mot en bakgrund av blå himmel och vegetation.
    Skapa konto
B larry78 skrev:
Lite böjda är mina.
Beror väl på hur långt tyget är kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.