Tjena!
Håller på med mitt första altanbygge och den landar på en cirkus 50kvm. Ska nu strax börja med trallen. Stommen är byggd i 45x195 och trallen är 540 lång 34x145, som skruvas med campa dolda trallskruv. Altanen är 6,3m bred och 7,2 lång. Jag ska lägga en fris runt altanen.

Detta är första bygget så helt rakt överallt är det såklart inte men kommer att duga till oss

Alla tips är välkomna för att lyckas med trall läggningen.

Düsseldorff
Kapa ändträ, lägg kant i kant, lägg skarvar slumpmässigt utspridda, skruva inte för djupt. Kör!

• Gilla
Kallskuret
  • Laddar…
Använd extra regel vid skarvarna så att skruvarna inte hamnar för nära ändarna.

• Gilla
Kallskuret
  • Laddar…
S
Min upplevelse är att våt trall kan vara upp till 125mm bred och torr trall är 120mm. Är trallen 125mm bred måsta du lägga dem kloss mot varandra. Då får du 5mm stora springor mellan brädorna när det torkat. Är det riktigt torra, dvs 120mm så får du lägga 2-3mm mellan brädorna.

Trallbrädorna torkar från ändarna in mot mitten. Så det är inte ovanligt att en trallbräda är 120mm i ändarna och 121mm i mitten. Lägger man då med 2mm mellanrum så kommer det båga på mitten efter några brädor.
Jag brukar rita ut kontrollinjer på reglarna för varje meter. När jag lägger trallen så mäter jag kontrollinjerna på sidorna och mitten för att se så jag har samma mått till närmaste kontrollinje. Har jag olika mått så kompenserar jag mellanrummen mellan brädorna på nästkommande brädor.

Skruva ner skruvarna så de precis är under ytan på brädorna, dvs bryt inte fiberna på träet så det sticker upp. Det blir spågor när det kommer vatten och det sväller senare. Är brädorna väldigt våta så kommer de även krympa något på tjockleken vilket gör att skruvarna kan sticka upp lite, men det är bara att dra ner efteråt.
Dolda skruv är en annan historia.

• Gilla
Kallskuret
  • Laddar…
Varför jag valde dold trallskruv är dels för att det blir snyggt men till stor del pga att reglarna är sne pga att första blev sne å då blev resten måttade efter den å detta uppmärksammades i efterhand (gigantiskt nybörjarfel). Detta skulle eventuellt synas på skruvraden med vanlig traditionell skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.