Tänker bygga en typ av pergola med plasttak, funderar på att använda 4 st 70x70 stolpar och sen 45x145 reglar över som jag sen skruvar taket på. Frågan är om detta håller, tänker 4x4 meter i storlek. Tanken är att dom två innersta stolparna skruvas fast i huset.
Anledningen till 70 stolparna är för att det skall matcha samma storlek som på staketstolparna som jag redan har på altanen. Vill inte att det ska se ut som en koloss genom att använda 95.
Vad tror ni, kommer det att funka?
Anledningen till 70 stolparna är för att det skall matcha samma storlek som på staketstolparna som jag redan har på altanen. Vill inte att det ska se ut som en koloss genom att använda 95.
Vad tror ni, kommer det att funka?
Ja, jag var precis ute och kollade, jag har lite stolpar kvar att jämföra lite med och du har helt rätt det kommer att se alldeles för klent ut
. Jag får nog ta 95 ändå om det ska se vettigt ut. Frågan är om jag skall öka dimensionen på reglarna över också då till 45x170 eller om det räcker med 45x145?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag måste tyvärr kasta lite smolk i bägaren. Konstruktionen kräver att minsta snökorn borstas bort. För att hålla för snölast behöver de övre reglarna vara 45x220 C24 och bärlinorna helst limträ 90x225 eller motsvarande. Under förutsättning att måtten 4x4 meter stämmer.
Jag har ett pergolatak sådär, lite klenare takbjälklag till och med. Varje höst sätter jag upp ett par extra bärlinor med ett gäng stolpar, som ett stämp ungefär. Då har jag ett nätt sommartak, samtidigt som det håller för snön på vintern. Har hållit fint i över 15 år (norra Norrland)
Ja jag vet hur ni tänker här men jag övervägde det noga trots allt . Bor i göteborgstrakten och har knappt sett nån snö här under många år. Det kan komma lite kanske 1 eller 2 ggr på ett år men det försvinner på nån dag. Så min tanke är att dom får gångerna om vi av nån händelse skulle få lite mer snö än 5 cm så kan jag bara borsta av det. Det är lätt gjort så det räknar jag med. Det finns däremot lutning för allt regn som däremot har gott om. Jag kommer att bygga på lite på sidorna senare för att bygga in det lite, vilket också kommer göra att det blir ännu mer stabilare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Efter att ha bott 40 år i Göteborg är jag ganska välbekant med snöförhållandena där. Bara du är medveten om det bör det inte vara något problem. Reglerna om snölast har ett femtioårsperspektiv. Jag kommer förstås fortfarande ihåg 17 november 1995. Jag skottade mig fram till brevlådan i tron att där skulle finnas någon GP. Enda chansen att komma in till stan var att gå mitt på Hammarsköldsleden. Enda butik som var öppen var systemet...
Ja absolut, jag minns detta också
. Men det var ju extremt den gången. Detta är väldigt stabilt och byggt på normala svenska standardmått så jag är nöjd. Kan tycka att många gärna överdimensionerar virket ofta, nästan så det blir överdrivet ibland. Tänker på många altanbyggen man läser om ibland. Känner mig lugn om detta, det kan möjligtvis vara lutningen som är i minsta laget men jag tror det är lugnt.
Extra bärlinor 45x220 på insidan av stolparna för hållfastheten samt 28x170 på stolparnas bägge sidor för utseende skulle jag komplettera med innan vintern, tar du ner plasten innan snön duger det nog som det är.
Klicka här för att svara