Hej,

Vi ska bygga en altan i sommar och jag har lite frågor angående dimensionering.

1. Kan man ha 3m mellan bärlinorna och isåfall vilken dimension på (1) bärlina samt (2) skruvregel?
2. räcker 70x70 stolpar eller bör man köra 95x95?

Vi ska bygga liknande nedan bild. Fast 9m ut från huset. Därav undrar jag om det går att köra 3m:
- 1 bärlina i fasaden
- 3 plintrader.
Trallet ska vara 28x120cm eller 34x145.

Vill inte riskera att det känns svajigt, så är det risken med endast 3 plintrader så kör hellre fler!

tack!

mvh
Makoz

• Illustration av en altanstruktur med mätningar, inklusive bärlinornas och skruvreglarnas placering och dimensioner.
Hej igen!

Någon som kan detta bra?

Tanken var exempelvis:
- Bärlinor 45x195 med max 3m mellanrum.
- Plint till bärlina max 2m cc.
- skruvregel 45x145 eller x170 60cm cc.
- trall minimum 28x120

Funkar detta utan att golvet känns stabilt eller behöver exempelvis bärlinorna placeras tätare?

Tacksam för svar!

• Gilla
tjosefsson
  • Laddar…
nikasp
Med det jag läst, sett och hört från besiktningsmannen som vi gick igenom vårt hus med så skulle jag inte skruva i huset/grunden utan använda plintar eller plattor där också. Dels kan man göra skada på grunden eller fasaden om det rör på sig och i vårt fall är det så dumt gjort så det är risk att löv, snö och vatten blir liggande mot ändträt på fasadpanelen. Går och dammsuger bort skräp där nån gång per år och stör mig på den dumma konstruktionen då och då.
(Jag har själv byggt en väldigt liten altan hos svärmor och fäste då i fasaden men kommer inte att bygga så i framtiden).

• Gilla
Nisken och 8 till
  • Laddar…
Vi bor i murat hus med tegelfasad. Så jag hoppas det ska gå bra att fästa i huset.
Största risken är väl om man får sättningar i resterande altan och tyngden ”hängs” på huset.

Fortfarande mest fundersam om 3m avstånd på bärlinorna fungerar eller kan bli instabilt.

Mvh

• Gilla
Chaz20 och 3 till
  • Laddar…
Vill man slippa gräva kan man byta ut plintarna mot plattor.

Men skruva inte det i fasaden, sätt en extra plintrad närmast så slipper du borra sönder huset.

• Gilla
Jon Pederson och 2 till
  • Laddar…
Ok tack för info! Får kanske tänka om kring att fästa det i fasaden. Marken lutar en del ut från huset men vi kommer bygga i marknivå närmast huset. Så man kanske kan sätta det på betongplattor längst huset och sen plintar några meter ut.

S
Hmmm skriver jag 4 upplag / 3000mm enligt bifogad bild. Så är tom c24 45x170 inom gränsen. Men i detta fall tar man endast i akt bärlinor? Inte plintavstånd vad jag se?

Eller förutsätter modellen att man placerat regelverket mot mark kanske?

• 3D-illustration av altanbjälklag ute med dimensioneringsalternativ för fyra upplag och 3000 mm bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
S
Det där med att räkna i flera lager är frågor som @justusandersson kan svara på. Som du ser så har du fått info om det ena lagret, golvbjälkarnas dimension, i den uträkningen, inte de underliggande bärlinorna. Skulle länkat dig till denna:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
Då får du det här - hoppas någon kan ge dig mera info om det är rimligt utifrån din idé.
Schematisk illustration av en byggnad och dess golvbjälklag med tekniska specifikationer för dimensioner och belastningsnormer.
Skapa konto

Ah perfekt tack. Ja det blir rätt grovt virke det där. Speciellt om faktumet att vi ska bygga flera nivåer ut kan påverka.

Testade ca 2m både för plint och bärlina (1,9 för att vara exakt eftersom det kan funka) och det krävde rätt mycket enklare virka. Bra sida och tacksam för infon!

• Diagrams och specifikationer för bärlinor och golvbjälkar, samt en 3D-modell av ett hus med grund.
    Skapa konto
Gällande plintar, räcker 500mm plintar på 70x70 stolpar eller bör man köra 700mm plint och 95x95 stolpe?

Höjd max 40cm ovan mark.

Jag bor i södra Skåne och marken verkar variera mellan lergjord och sand. Gissningsvis har man grävt ur lergjord och återfyllt med sand när man byggde hus med källare.

• Gilla
Kajsa Birgitta
  • Laddar…
J
Kör du säg 45cm överhäng på spikreglar längst in och ut är det (9000-(450x2))/3 = 2700mm mellan bärlinorna. Enligt spännviddstabell kan du då köra 170x45mm virke som spikreglar.

Tar du 195x45 som bärlinor behöver du ha plintar med ca 1,9m mellanrum.

70mm stolpar tycker jag ser klent ut. Hellre 95mm

Bygghöjd blir då 195+170+28 = ca 400mm.

Kör justerbara stolpskor så kan du justera höjd allteftersom marken sätter sig

Skärmdump av spannviddstabell över rekommenderade mått för bjälklag med markerade värden relaterade till inläggstexten.
Skapa konto

Är det konstruktionsmässigt ”bättre” att fästa bärlinorna direkt i plinten eller går det lika bra att sätta en 95x95 stolpe som man fäster bärlina i?

Båda fungerar antagligen i mitt fel men det känns väldigt mycket lättare att få allt i våg på stolpar istället för bärlina direkt i plinten.

Om du väljer att fästa bärlinorma på stolpar får du en konstruktion som inte är helt stabil, i synnerhet om stolparna har ordentlig höjd. För att kompensera för det krävs någon form av diagonaler som låser bärlinorna till stolparna.

Det gäller ingen hög höjd. Runt 30-40cm ovan mark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.