T TrädgårdsBjörnen skrev:
Tycker det ser konstigt ut efter så kort tid, även om de är till viss del under mark.

Jag byggde en trapp för 2 år sedan och även den ligger delvis under mark och den är inte ens nästan rutten någonstans. Sikta på NTR/A virke i nästa vangstycken. Då lär de hålla ett bra tag.
Yes, ska köpa NTR/A. Ser inte vad de har på Jem o fix idag, står bara att det är tryckimpregnerat. Både Byggmax o Beijer har NTR/A.

Byggmax tar 239 stycket för sina, samma som Jem o fix, Beijer 369. Borde väl vara bättre virke från Beijer då får man hoppas?
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Yes, ska köpa NTR/A. Ser inte vad de har på Jem o fix idag, står bara att det är tryckimpregnerat. Både Byggmax o Beijer har NTR/A.

Byggmax tar 239 stycket för sina, samma som Jem o fix, Beijer 369. Borde väl vara bättre virke från Beijer då får man hoppas?
Har handlat tryckt virke från olika affärer och till olika priser, min uppfattning är att det handlar mer om tur än någon stor skillnad i kvalitet. Har resonerat som så att det ska vara ute, och då är lite olika kvalitéer ok.
 
Det är bara splintveden som kan impregneras rakt igenom, medan kärnveden inte går att impregnera. Kärnved som exponeras i en brädas eller plankas yta får därför bara en ytlig inträngning av träskyddsmedel
Vid kapade ändytor som denna bör kapytorna behandlas med träskyddsmedel eller penetrerande grundolja

Träskydd - Svenskt Trä (svenskttra.se)
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
T tergo skrev:
Det är bara splintveden som kan impregneras rakt igenom, medan kärnveden inte går att impregnera. Kärnved som exponeras i en brädas eller plankas yta får därför bara en ytlig inträngning av träskyddsmedel
Vid kapade ändytor som denna bör kapytorna behandlas med träskyddsmedel eller penetrerande grundolja

Träskydd - Svenskt Trä (svenskttra.se)
Just vad jag misstänkte! Som jag skrev i första stycket. Tack för bekräftelsen! Ska se över hur jag ska förbehandla de nya vagnstyckena.
 
Det är bara inte att det inte tränger in i kärnved utan att det dessutom inte behövs...

/ATW
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Det är inte samma kvalité på det tryckta längre. Jag har "gammeltrall" runt 20 år som är som ny och den nya trallen med den sämre impregneringen som är 8 år och har börjat ruttna.
Inte ens mitt hemhuggda, obehandlade furuvirke som legat ute i 11 år har röta. Virket (inte bara det tryckta) som säljs idag är en nationalskam för ett land som en gång sett kvalitetsvirke som en självklarhet.
 
S
Reklamera. Ska ju hålla 20 år och dessutom är det ju inte ens där det markkontakt.
 
Tänkte väcka lite liv i denna igen. Försökte såga bort det murkna och sätta i en annan bit o tänkte att det kanske blir ok med tralllasyr på. Upptäckte dock fler murkna partier nu när jag tvättade inför målning. Blir därför att köpa nya vangstycken ändå.

Undrar om jag ska olja in ändträet? Tanken är att de ska laseras nästa år, ska väl helst stå ute ett år för att torka lite. Vet inte om det funkar med olja och sen lasyr?

Kommer också att köpa 4 stegs tänker jag, är 5 stegs idag. Ska ha sista steget av stenar istället. Det samlas en del vatten där nere där de står på stenen, det är under markyta och stenar på sidorna också. Rinner ju undan men tar lite tid. Kanske därför det gått så fort för det att murkna? Dock inte de understa stegen som är värst, förvisso.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.