4 370 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Murket trä i vangstycke
Yes, ska köpa NTR/A. Ser inte vad de har på Jem o fix idag, står bara att det är tryckimpregnerat. Både Byggmax o Beijer har NTR/A.T TrädgårdsBjörnen skrev:
Byggmax tar 239 stycket för sina, samma som Jem o fix, Beijer 369. Borde väl vara bättre virke från Beijer då får man hoppas?
Har handlat tryckt virke från olika affärer och till olika priser, min uppfattning är att det handlar mer om tur än någon stor skillnad i kvalitet. Har resonerat som så att det ska vara ute, och då är lite olika kvalitéer ok.S Sigward skrev:
Det är bara splintveden som kan impregneras rakt igenom, medan kärnveden inte går att impregnera. Kärnved som exponeras i en brädas eller plankas yta får därför bara en ytlig inträngning av träskyddsmedel
Vid kapade ändytor som denna bör kapytorna behandlas med träskyddsmedel eller penetrerande grundolja
Träskydd - Svenskt Trä (svenskttra.se)
Vid kapade ändytor som denna bör kapytorna behandlas med träskyddsmedel eller penetrerande grundolja
Träskydd - Svenskt Trä (svenskttra.se)
Just vad jag misstänkte! Som jag skrev i första stycket. Tack för bekräftelsen! Ska se över hur jag ska förbehandla de nya vagnstyckena.T tergo skrev:Det är bara splintveden som kan impregneras rakt igenom, medan kärnveden inte går att impregnera. Kärnved som exponeras i en brädas eller plankas yta får därför bara en ytlig inträngning av träskyddsmedel
Vid kapade ändytor som denna bör kapytorna behandlas med träskyddsmedel eller penetrerande grundolja
Träskydd - Svenskt Trä (svenskttra.se)
Det är inte samma kvalité på det tryckta längre. Jag har "gammeltrall" runt 20 år som är som ny och den nya trallen med den sämre impregneringen som är 8 år och har börjat ruttna.
Inte ens mitt hemhuggda, obehandlade furuvirke som legat ute i 11 år har röta. Virket (inte bara det tryckta) som säljs idag är en nationalskam för ett land som en gång sett kvalitetsvirke som en självklarhet.
Inte ens mitt hemhuggda, obehandlade furuvirke som legat ute i 11 år har röta. Virket (inte bara det tryckta) som säljs idag är en nationalskam för ett land som en gång sett kvalitetsvirke som en självklarhet.
Tänkte väcka lite liv i denna igen. Försökte såga bort det murkna och sätta i en annan bit o tänkte att det kanske blir ok med tralllasyr på. Upptäckte dock fler murkna partier nu när jag tvättade inför målning. Blir därför att köpa nya vangstycken ändå.
Undrar om jag ska olja in ändträet? Tanken är att de ska laseras nästa år, ska väl helst stå ute ett år för att torka lite. Vet inte om det funkar med olja och sen lasyr?
Kommer också att köpa 4 stegs tänker jag, är 5 stegs idag. Ska ha sista steget av stenar istället. Det samlas en del vatten där nere där de står på stenen, det är under markyta och stenar på sidorna också. Rinner ju undan men tar lite tid. Kanske därför det gått så fort för det att murkna? Dock inte de understa stegen som är värst, förvisso.
Undrar om jag ska olja in ändträet? Tanken är att de ska laseras nästa år, ska väl helst stå ute ett år för att torka lite. Vet inte om det funkar med olja och sen lasyr?
Kommer också att köpa 4 stegs tänker jag, är 5 stegs idag. Ska ha sista steget av stenar istället. Det samlas en del vatten där nere där de står på stenen, det är under markyta och stenar på sidorna också. Rinner ju undan men tar lite tid. Kanske därför det gått så fort för det att murkna? Dock inte de understa stegen som är värst, förvisso.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden