7 956 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Hur får man stolphattarna rakt
F fsn skrev:har aldrig limmat en stolphatt men jag byggde ett altanräcke av två längder 28mm finhyvlad ask. Limmades med 2k lim, skruvades från två håll och hålen försänktes och pluggades. Delade på sig efter 4-5 år, var extremt missnöjd då jag la väldigt mycket jobb på det.[/QUOTE
Hmmm, hur skulle du ha fäst dem om inte med plugg och PL 400?
vet inte faktiskt. Jag hade säkert krånglat till det med lim och 4st skråskruvade och pluggade skruvar underifrån, troligtvis helt i onödan och antagligen inte bra heller. Eller så hade jag sågat ut en jig och fräst ut stolphatten 5mm invändigt så den precis går över stolpen och limmat den, antagligen också helt i onödan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ingenjör som jag är (dvs gillar att överarbeta saker ibland.....) så tillverkade jag en tresidig krage av trä som styrde på stolpen och som hade en ficka upptill som styrde stolphatten på plats (limmat).
Gjorde likadant med glasfästena. En jigg man ställde mot stolpe /trallgolv med två styrfickor för glasfästena så att det bara var att mosa dom på plats. (Symmetrisk så klart så att sen stämde på för "höger och vänster" stolpe)
/Göran
Gjorde likadant med glasfästena. En jigg man ställde mot stolpe /trallgolv med två styrfickor för glasfästena så att det bara var att mosa dom på plats. (Symmetrisk så klart så att sen stämde på för "höger och vänster" stolpe)
/Göran
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
